Sjokolade IPA

Signal

Norbrygg-medlem
Holder på å koke vørteren min nå, og kan dele litt status mens jeg venter. :)
Har i dag nytt IPA prosjekt:
7,5 kg Maris Otter
500g Carabohemian
100g havregryn
100g sjokolademalt (bare fordi jeg hadde det liggende)

Det hele er mesket i pose i 90 min med starttemp på 64 grader og sluttemp på 62. Litt lavt men satser på at det funker. Utmesk gikk litt skeis. Tappet av ca 9 liter, varmet til ca 82 grader, men endte med ca 70 i mesken. Forsøkte 5 l til opp på 90 grader, men ble 72 til slutt. Ga opp og varmet skyllevann som kokte i stedet for å ende på 80. Lot det stå litt og skylte posen over ekstra kar. Manglet ca 1 liter og fylte etter til kok.
15g cascade og 15g mosaic @60
15g cascade og 25g mosaic @10
15g cascade og 25g mosaic @1
15g cascade og 35g mosaic tørr i 5 dager.

Håper på 23-25l i bøtta.
Skal sette denne med 1056 som jeg har høstet og startet i to steg, så da får man håpe det blir drikkbart.

Hva tror folket? Blir det noe annet enn farge av sjokomalten?
 
Skal du ha sjokoladesmak bør du nesten ha i kakaonibs etter at gjæringa har gitt seg. Må si meg skeptisk til konseptet, riktig nok.
 
Det er "for science". ;)
Blir nok ikke mer enn farge, tipper jeg. Mesken ble ganske mørk, men er jo mye grums. Får se om 30 min når den går i bøtta.
 
Øl og sjokolade er to av mine favoritting! Dette må nesten prøves selv!
 
Jeg laget en gang en Gahr edition Amercan IPA hvor jeg tilsatte 100 g carafa og 200 g sjokolademalt.
Det ble en knakende god black IPA.
 
Gjæringen er godt i gang. Gjærlåsen hadde jeg litt starsan og resten vann i. Den gikk nesten tørr i går og det luktet nydelig IPA med masse humle i boden og kjelleren. Fylt på nytt vann nå.
 
Hallo, hallo! Jorden kaller mannen med IPA med sjokolademalt i. Hvordan ble denne ølen til slutt? Har akkurat satt en batch sjøl med noe lignende, men veldig usikker på om sjokolademalten og humla kræsjer. :)
 
Hallo, hallo! Jorden kaller mannen med IPA med sjokolademalt i. Hvordan ble denne ølen til slutt? Har akkurat satt en batch sjøl med noe lignende, men veldig usikker på om sjokolademalten og humla kræsjer. :)
 
Jeg brygget en Black IPA med 75g Sjokkolade malt på 15 liter som ble kjempegod
Det er den fortsatt, men nå etter et års lagring minner den mest om en India Porter


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp