sjokoladestout, hvilken type sjokolade?

skal sette en sjokoladestout på mandag, men er litt usikker på hvilken sjokolade jeg skal bruke! tenker å bruke 100 g, 26 liters batch. noen som har noen sjokolader som setter fin smak å anbefale?

Nibs gir en rå nesten kakaoaktig smak og duft noe jeg elsker. Det er dog litt tricky mht oljene i bønnene, som kan være med på å ødelegge bla skumdannelsen på ølet.
Man finner dem gjerne på helsekostbutikker eller spesialbutikker.

Mange har også god suksess med kakao, helst fettfri om du finner. Økologisk er sikkert også bra, så får man en god zen-følelse ved tilsettning :)

God zen er viktig :p får rusle ned på solsiden og se meg litt rundt, er vel både helsekost og meny der :)

Går det med Regia Bakekakao? Lurer på å løse opp 70-80gr i whiskey og tilsette etter stormgjæringen er over.

jikvig skrev:
Nibs gir en rå nesten kakaoaktig smak og duft noe jeg elsker. Det er dog litt tricky mht oljene i bønnene, som kan være med på å ødelegge bla skumdannelsen på ølet.
Man finner dem gjerne på helsekostbutikker eller spesialbutikker.

Mange har også god suksess med kakao, helst fettfri om du finner. Økologisk er sikkert også bra, så får man en god zen-følelse ved tilsettning :)

Vi har nettopp brukt 300 g coco-nips i en hvit stout, ingen problemer med skummet der. Men for å få smak ut av nibsene er det lurt å roaste de i ovnen først.

Tilbake
Topp