Skal brygge "stort" - valg av utstyr

Det er en spennende tid hvor også vi skal starte opp med brygging. Vi er to karer som skal brygge i 70-80 liters kjele. Vi tenker BIAB i første runde.
Jeg vil gjerne ha råd fra dere i valg av utstyr.

KJELE:
Vi vurderer Blickmann Boilmaker 75 liter eller vanlig tykkbunnet kjele 78 liter (med etterpåmontert kran og termometer).
Hva ville dere valgt? vi skal brenne på gass nå til å begynne med.

GASSBRENNER:
Pga foreløpig kun 10 AMP i huset må vi koke i løen på gass. Som dere ser, store kjeler på 70-80 liter. Hvor stor brenner trenger man og anbefaler dere noe spes?
Bør man ha flere gassbrennere i prosessen?

KJØLING AV VØRTER
Når man koker slike mengder, ville dere utelukkende valgt platekjøler, eller kan man få store spiralkjølere? eller flere spiralkjølere?
Hadde vært greit å slippe unna arbeidet med å holde platekjøleren rein...

KJØLESKAP TIL GJÆRINGEN:
Vi vil modernisere et kjøleskap med varmeelement og tempstyring STC-1000. Noen spesielle råd her?
Hvor stor er en gjæringsbøtte på 60 liter? får man plass i et vanlig kjøleskap?

Ved BIAB burde dere kanskje benytte en talje e.l. innretning for å heise posen når dere er ferdige med mesking. Husk at hver kg malt absorberer i overkant av en liter vann. Meskeposen bør også være laget slik at den tåler å bli løftet opp...

For meg høres det like greit ut å begynne med f.eks. en romslig Igloo kjøleboks hvis dere har såpass budsjett at Blichmann er aktuelt.

Lykke til!

Takk for svar og tips. Talje er det allerede i taket på løen :)

Vell. Vi har litt budsjett, men det hadde vært greit å begrense det i første runde, derfor tenker vi mesking i samme kar som kok.

KJELE
Jeg ville valgt en vanlig kjele hvis du finner det. Personlig synes jeg alt Blinkmannutstyr er alt for dyrt. Den er heller ikke laget til induksjon, om det skulle bli aktuelt siden.
KJØLING
Jeg ville vurdert en motstrømskjøler. Har en kompis som skryter veldig av den, og den er mye lettere å holde ren. Tror nok det snart står en nede i bryggerommet mitt.
KJØLESKAP
Holder lenge med et vanlig kjøleskap. Mine 30 litersdunker passer fint inn i et lite benkeskap.

Discodvergen skrev:
KJØLING AV VØRTER
Når man koker slike mengder, ville dere utelukkende valgt platekjøler, eller kan man få store spiralkjølere? eller flere spiralkjølere?
Hadde vært greit å slippe unna arbeidet med å holde platekjøleren rein...

Jeg er en sterk tilhenger av spiralkjøler. Vi bruker det i bryggeriet til Oslo amatørbryggerlaug på tilsvarende størrelse, riktignok med mulighet for å sirkulere vørteren under kjøling, og det fungerer helt uproblematisk. Kjøler ned på ca 20 minutter, om jeg ikke husker feil

Når det gjelder størrelse på gassbrenner, så får du her en pekepinn på hvor land tid det tar og varme opp vann fra en gitt temperatur til en annen.
Bare og sette inn verdier så ser du ca. hvor lang tid det tar.

http://www.phpdoc.info/brew/boilcalc.html

Ketil skrev:
KJELE
Jeg ville valgt en vanlig kjele hvis du finner det. Personlig synes jeg alt Blinkmannutstyr er alt for dyrt. Den er heller ikke laget til induksjon, om det skulle bli aktuelt siden.

+1 og amen. 2080.no for billig resturantgryte med tjukk bunn.

Har ein slik kjele, rett nok kjøpt ein annan plass men eg bryggar vanlegvis 38l ferdig øl på fat. Då startar eg gjerne med 50l + vørter i gryta og det er nesten maks av det eg ville gått for. Sjølv om du lett kan koke 60 og kansje 70l i den er faren for overkoking overhengande med så lite "headspace"

Gass har eg ikkje greie på men eg kokar på 6Kw (induksjon) på den gryta og det kokar rimeleg fort opp, skrur ned til ~4Kw under kok, loket halvt på. Gass er mindre effektivt enn elektrisk.

Ang kjøleskap så vil jeg heller anbefale en 400 liter fryser.
Jeg har kjøpt to av disse (pris ca 4000 pr stk hos Lefdal), og da får du plass til to stk Speidel 60 liters (er vel plass til minst 70 liter i disse) gjæringdunker (plast) i hver fryser inkl gjærlås. Jeg bruker STC 1000 til regulering, og bruker en frostvakt til kr 150 i tillegg nede i fryseren (pga at fryseren står i en kald løe hele vinteren). Fungerer helt topp for meg.

bulleland skrev:
Jeg har kjøpt to av disse (pris ca 4000 pr stk hos Lefdal), og da får du plass til to stk Speidel 60 liters (er vel plass til minst 70 liter i disse) gjæringdunker (plast) i hver fryser inkl gjærlås. Jeg bruker STC 1000 til regulering, og bruker en frostvakt til kr 150 i tillegg nede i fryseren (pga at fryseren står i en kald løe hele vinteren). Fungerer helt topp for meg.

mange gode tips :) har du gjæringsprosessen i en fryser i løen hvor det er minus om vinteren? det går bra??? trodde slike hvitevarer måtte stå på ca 10 grader.

Ikke noe problem å ha kjøleskap eller frysere ute, så vidt meg bekjent, men jeg bruker å ha kjøling avkoblet i vinterhalvåret. Sjelden det blir over 10C i rommet!

Discodvergen skrev:
bulleland skrev:

mange gode tips :) har du gjæringsprosessen i en fryser i løen hvor det er minus om vinteren? det går bra??? trodde slike hvitevarer måtte stå på ca 10 grader.

Nå har vi riktignok relativt milde vintre her hos oss, men perioder med 8 - 10 minus har det jo vært flere ganger uten at det har skapt problem.

noen som kan si noe mer om valg av brenner? fin kalkulator som ble linket til her, men skulle gjerne hatt noe mer konkret. Tåler beina på en krabbekoker en kjele med vann på 70 liter?

Tilbake
Topp