Skal det mye til å vaske ut et infisert gjæringskar?

Gått infeksjon i ett brygg. Jeg mistenker det er samme karet jeg hadde infeksjon i i fjor, to brygg på rad nå i samme kar.

Vasket det på vanlig måte med middel og starsan, jeg fylte det ikke helt opp med starsan men sprayet innsiden, kanskje jeg skulle fylt det opp?

Karet skal kastes uansett, men lurte på hvis det bare er å kaste fremtidige kar man har fått infeksjon i? Det er et kar fra europris.

Vask grundig med PBW og desinfisert med Star San. Sjekk for riper på innsiden av karet. Hvis riper kast skiten. Evt. kast skiten uansett om du er overtroisk.

Vask karet godt med vaskemiddel ala Zalo før du lar det få en runde med Klor.
Etter grundig skylling lar du det få en runde med Starsan.
Vips så er bakteriene borte.

Merkelig, følte at jeg vasket ganske greit. Karet kan få leve livet sitt videre som noe annet nå iallefall, må bare drikke opp innholdet først.

Hehe, hvis du likevel kan drikke opp ølet er det antakelig ikke så farlig.;)

Det er ikke en krane eller noe annet med krinkler og kroker på karet da? Du kan eventuelt putte gjæringskaret i oppvaskmaskinen. 70C i 2 timer burde ta knekken på ganske mye.

Odland skrev:
Spør vel hvilket fokus man har. Rus vs. smak ;)

Haha, først og fremst smak, men blir vel en kombo etterhvert som sola går ned og man har fri i morgen. Jeg hadde en minibatch på 8 liter som leftovers etter en saison, og siden det var det karet der jeg mistenkte ga meg infeksjon sist så kittet jeg det oppi der for å få det bekreftet.

Smaken er fortsatt grei, var først i går jeg oppdaget en matt hinne på toppen.

Skal man bruke oppvaskemaskin er det vel verdt å nevne at man ikke bør bruke tabletter, siden disse inneholder skuremiddel som vil matte overflaten i karet. Jeg vasker med 80grader vann, så ren klorin som jeg masserer inn i overflaten, nytt vann på 80 grader og starsan til slutt, men kaster de som har tydelige striper.

Som eit sidespor vil eg nemne at eg plar tømme den ferdigkokte, og framleis rykande varme, vørteren rett ned i gjæringskaret. Vil tru brygget treff i 95 grader celsius. Deretter går eg til kjøleprosessen. Sjølv finn eg dette å vera ein ganske fin måte å reinske ut siste rest av lumskheiter i gjæringskaret.

Tilbake
Topp