skal kjøpe meg utstyr trenger litt hjelp

Hei folkens jeg er ny på forumet og trenger å suge til meg de rådene jeg bare kan for å lykkes i hobbyen som brygger

har sittet å sett en del på nettet og funnet ut at jeg må begynne med å kjøpe det nødvendige utstyret jeg trenger, fant denne startspakken og lurte på om noen hadde noe formening om produktet, tror ikke jeg kommer til å fortsette å brygge ferdig produkt øl på boks noe mange ganger siden jeg har så lyst å lage øl fra bunn av. men tengte at alt nødvendig utstyr var vel i pakken for å begynne drømmen.

Tar gjerne imot råd og tips for å lykkes, så klart lykkes man ikke den første andre gangen, men kanskje man begynner å komme i mål den tredje 

http://vinogbar.no/product_info.php?products_id=1527
og et lite spørsmål: man får kjøpt CO₂ anlegg eller patroner man kan tilføre ølet kullsyre, er dette noe man må ha for å få prikken over i`n ?
Trivelig forum forresten 

Mvh Marius
 
Marius Hegglund skrev:
og et lite spørsmål: man får kjøpt CO₂ anlegg eller patroner man kan tilføre ølet kullsyre, er dette noe man må ha for å få prikken over i`n ?

co2 er co2. setter ikke prikken over i'en.
dessuten.. for å bruke co2, så må du ha fat, og tappekran.. og regulator, og koblinger osv... så det betyr at du må investere litt.
anbefaler at du glemmer det til å begynne med, og heller investerer i det da du er lei å vaske flasker.
 
he he ok er litt redd det blir mye kullsyre i ølet, men det er bare å passe på å ikke ha i for mye sukker i flasken,

hva er best å bruke av farin og druesukker, eller skal man bruke noe annet ?
 
det beste (etter min mening) er å kjøpe en stor sprøyte på apoteket, koke opp en sukkerlake (halvparten vann halvparten faring), og sprøyte riktig mengde i hver flaske
 
Marius Hegglund skrev:
Det kan være smart ja,    noen som kjenner til Coopers Micro Brew Kit ? tat gjerne imot tilbakemeldinger  :idea:

i den pakka er det egentlig bare gjærbøtta og hydrometer du trenger, det får du på europris for under 200,-
tomflasker får du på butikken, hvis du ikke har selv. anbefaler glass og ikke plast som i det settet
videoer finner du på youtube
 
Ok, har sett litt på youtube og bøtta ser ganske så kurant ut med tanke på skrulokk og tappekran i bunn, blir vel ganske så tett i forhold til disse bøttene du presser lokket på selv ? ellers er vel alle hydrometerene man får kjøpt ganske så brukervenlige og nøyaktige går jeg ut i fra ?
 
Er ikke sikker på hvor stor åpning de gjæringsbøttene fra europris har, men bøttene med presslokk er jo særdeles enkle å rengjøre. Tror uansett ikke det har allt for mye å si om lokket er 100% tett, det vil uansett stå med litt trykk gjennom gjæringsprosessen.

Som nevnt, flasker kan skaffes på butikken.

Kan jo nevne va min første bestilling var, inneholder utstyr og ingredienser for ett par ekstraktbrygg.

Utstyr:
2stk Gjæringsbøtte 100kr/stk
2stk kraner, 30kr/stk
Oechlvekt 53kr'
Måleglass 63kr
2stk Vannlås 8kr/stk
Bunnfyller 25kr (passer på kranen :) )

Ingredienser:
Irish moss 100g, 40kr
Hallertau Perle Blomst 250g, 95kr
3stk Muntons ekstrakt 105/stk
2stk Nottingham Gjær, 30kr/stk

Totalt inkl frakt ble det 1385kr fra petit-agentur, frakt var da 277kr.

I ettertid har jeg også kjøpt humleposer, glasstermometer, vaskemidler og spesialmalt.

Drakk siste flaska av første brygg, kun ekstrakt og humle, i overgår, smakte helt fantastisk etter 3-4uker lagring på flaske, angrer at jeg drakk opp resten før det var lagret lenge nok(smakte greit da også) :p

Grunnen til at jeg nevner dette er at det koster nøyaktig det samme som settet du linker til, men da er du også garantert ferske ingredienser(øl-kit gir ikke samme garanti). Det gir også nok ingredienser til å lage to brygg. Det er like enkelt som kit og smaker(fra va jeg har hørt) stortsett bedre.


Kanskje noen som har litt mer erfaring kunne satt opp en "nybergynner"-handleliste og få den ut under artikler??
 
Jepp et kjempe forslag, jeg som nybegynner har ikke peiling på hva alt dette er hvor mye jeg trenger også videre, f.eks hvor mye gjær skal man bruke på ca 25 liter osv. 3 kg av dette og 40 gram av dette, kanske jeg er blank men har så lyst å lære og ikke minst bli en go brygger, he he  :idea:


foresten så må jeg si at jeg er forbauset over at det er så mange trivelige folk som er villige til å hjelpe til :biersmile:
 
kherseth skrev:
Er ikke sikker på hvor stor åpning de gjæringsbøttene fra Europris har, men bøttene med presslokk er jo særdeles enkle å rengjøre. Tror uansett ikke det har alt for mye å si om lokket er 100% tett, det vil uansett stå med litt trykk gjennom gjæringsprosessen.

Jeg har europris bøtter, lokket på de synes å være skikkelig tette, og det sitter noe hinsides når du skal få det på, og av, mulig det begynner å lekke etter endel tids bruk, men til ca 100 kr bøtta, så er det greit å kanskje vurdere utskifting engang i blant, så du ikke har ei bøtte som etterhvert blir oppstripet og kan holde bakterier du ikke får fjernet (plast er fortsatt plast)
Åpningen i bøtta er iallefall 34 cm om det skulle ha noen betydning. Jeg bruker disse med Duplex 0 gjærlås fra V&B.

kherseth skrev:
Oechlvekt 53kr'
Måleglass 63kr

Jeg kjøpte måleglass og oechslevekt fra Eurorpris, de virker å være rimelig nøyaktige,men glasset i Oechslevekta er utrolig tynt iforhold til den f.eks Petit har (Alla France), så jeg har allerede knust et par stykker, men samtidig koster de veldig lite da (såfremt du ikke knuser de i gjærkaret så er det jo greit)
Men jeg ville nok ha vurdert Alla France sitt måleglass og Oechslevekt. Måleglasset til Europris er støpt plass, litt grovt så det er innimellom litt vanskelig å sikte igjennom når du skal avlese meteret, men ikke værre enn at det oppveier med tanke på prisen.
 
Tilbake
Topp