Skal kjøpe pumpe og slanger

Jeg bruker for det meste slike slanger. bruker 12x16mm tredd på 15mm nippler.. Kan være greit å ha en halvmeter 3mm-vegger i bakhånd i tilfelle du må bøye godt et sted. de med 2mm vegger tåler ikke like mye bøy som 3mm vegger.
 
Bryggmaker/katla sine slangar skal vere top notch. Ikkje bruk mindre enn 1/2" (innerdiameter), og så tjukke veggar som mogeleg, 3mm er fint.

Om systemet ditt tillet det så er pumpene med senterinntak litt meir effektive enn inlinemodellane, og muligens litt enklare å prime.
 
Alvebryggern skrev:
Som sagt, er newbie her. Prime pumpa? Kan jeg få en forklaring?

Få ut lufta. Sentrifugalpumper har ikkje evne til å suge til seg veske før pumpehuset er fylt, og lufta er ute. Kallast på utanlansk for å prime. På Norsk, lufte kansje?
 
Alvebryggern skrev:
Borgar skrev:
Hva med å heller avlegge et besøk hos Bryggselv i krs? De har både pumper og slanger:)

BryggSelv har 809 pumpen. Funker den fint, eller bør jeg gå for 815 som er litt dyrere?

809 fungerer utmerka til det meste. Men har du platekjøler eller motstrømskjøler(ting som lager motstand) så kan det vere ein idé å gå for 815.
 
Oddvar Demmo skrev:
protto skrev:
Alvebryggern skrev:
Som sagt, er newbie her. Prime pumpa? Kan jeg få en forklaring?

Få ut lufta. Sentrifugalpumper har ikkje evne til å suge til seg veske før pumpehuset er fylt, og lufta er ute. Kallast på utanlansk for å prime. På Norsk, lufte kanskje?

Evakuere på  norsk :)

Eller grunne (som i grunning før maling  ;D
 
protto skrev:
Få ut lufta. Sentrifugalpumper har ikkje evne til å suge til seg veske før pumpehuset er fylt, og lufta er ute. Kallast på utanlansk for å prime. På Norsk, lufte kanskje?

Konsulterar ein ordbok så finn ein vel  slike ord som klargjera, preparera, initiera, lade opp …
 
Jeg kom over denne flotte tråden og begynte umiddelbart å savne tråden åpenbart på grunn av meget god informasjon i innleggene over, og har jo anskaffet meg 2 stk pumper til mitt bryggeri. Type: http://mesterbrygg.no/pumpe-og-sprayball/22-meskepumpe.html
I den forbindelse pludrer jeg litt med plassering, festing og rørleggingen.

Plasseringsmessig er det også slik at jeg har fått det for meg at pumpene skal være på laveste punkt, da de vel ikke "suger" spesielt godt, dermed smart med fall til pumpene. Så må noen rette meg om dette ikke stemmer.

Har gått for tri-clamp, og da blir det en del vekt som gjør at jeg ser det som en stor fordel å skru fast pumpen da når jeg bytter slanger etc så beveger hele greia seg.
Har noen tips for festeanordninger/stativ/clips eller andre lure løsninger til festing av pumper som kan deles?

Når det gjelder rørlegging og dimensjoner har jeg gått for 1/2" slange (Ca 12mm innvendig diameter), men tror jammen det målet er utvendig på alle slangenipler, av en eller annen grunn trodde jeg at dimensjonen skulle vært større. Er det vanlig diameter/størrelse på slike "pumpesystemer" som også transporterer vørter i HERMS?

Forøvrig skal jeg etter jobb hjem å lufte pumpa mi :)
 
Tilbake
Topp