Skalering av oppskrifter

Hei! Jeg har nylig kommet i gang med denne morsomme hobbyen hjemmebrygging er, og vi skal vel om ikke så lenge i gang med enda et brygg.
Har vært inne på forumet her å lest en god del om alt mulig som jeg føler er nyttig å vite, samt sett endel videoer om brygging på både youtube og ellers på nett.
Sitter nå å ser litt på oppskrifter her på forumet (APA'er), samtidig som jeg leker meg i trial utgaven av beersmith, og ser at de fleste oppskriftene er basert på rundt 20L batcher, og da kommer spørsmål nummer en frem, er det virkelig så enkelt som å bare doble alt for å få en dobbelt så stor batch eller er det noen spesielle hensyn man må ta?

Når det kommer til selve ingrediensene så ser jeg at blant annet at humler med likt alfasyreinnhold som i oppskriftene ikke alltid er å finne i norske nettbutikker, hvordan løser jeg det? Skalerer jeg da bare opp og ned på bitterhumlene i oppskriften for å treffe på IBU, eller har det mye å si for aromaen også slik at jeg må øke eller minke like mye på både bitter og aromahumlene i oppskriften?

Bruk scale-verktøyet i BS. Det oppdaget jeg for et par dager siden. Men det handler vel i prinsippet om om divisjon og multiplikasjon, ja. Hvis jeg finner en oppskrift på 50 liter som jeg vil ha i 25 liter, ville jeg dividert alle ingredienser med 2.
Jeg ville også justert alle humlene i forhold til AA%.

Fant scale verktøyet, takk!
Men finnes det noe verktøy for å enkelt finne ut den nye mengden humle pga. forandringen i aa% i beersmith eller må jeg lete frem penn og papir?

Jeg har skalert min første oppskrift i BS nå nettopp, enda ikke brygget den.. Men, jeg leste en oppskrift som var 5 gallon (19 liter) på gjæringskar. Men siden jeg har blitt nazi på truben min legger jeg igjen mye mer enn det de tilsynelatende gjør i oppskriften. Og dess,ten ville jeg ha 20 liter ferdig til flaske (3 liter trub igjen i gjæringskaret). Så jeg satte sammen alle tallene mine for mitt system ifht til hvor mye jeg ville ha til flaske, og delte det på det tallet de sa i oppskriften over hvor mye vørter som skulle kokes og multipliserte oppskriften med det tallet jeg endte opp med.

Tallene i Beersmith stemte på en prikk med det som oppskriften sa. Hvis du kjenner systemet ditt, så se heller hvor mye vøter som skal kokes, og bruk det tallet. Ellers mistenker jeg du ender opp med langt lavere tall på dunk og flaske. (Med mindre du heller over all truben i gjæringskaret).

De fleste humler har en "tilsvarende". Du kan google litt og finne en liste, og se hvis ikke noen av nettbutikkene har den "tilsvarende" og sjekke alphasyreinnhold. Hvis det uansett er bitterhumle, så er det kanskje ikke så supernøye, så lenge de fleste tallene på erstatningshumla klokker inn ganske likt som originalhumla, iom at veldig mye smak og aroma forsvinner ved lange kok, slik at man sitter igjen med nesten bare bitterheten.

Tilbake
Topp