Skarp alkoholsmak av IPA

Nybegynner her. For all lesning under så kan en ta utgangspunkt i at det har vært forsiktighet og nøysomelighet (dog sikkert aldri perfekt) med sterilisering / StarSan.

Første brygg var en Austmann IPA som som skulle ha OG 1,060, FG 1,010, ABV 6,5%

Basert på måling med refraktometer kom OG ut på 1,067. Basert på måling med hydrometer kom FG ut på 1,009. Iflg beregninger endte vi på ABV 7,6%.

Iflg instruks skulle den gjærest 10-14 dager på 19 grader. Den ble stående stortsett å vippe mellom 18 - 18,5 grader, med unntak av første døgn når den var oppi 20 grader. Den ble vurdert ferdiggjæret etter 11 dager og deretter satt på kulderas i 3 døgn. Ved flasking så ble det litt kløning (les: glemte sukkerlake!!) så vi stakk den om to ganger før vi tappet på flaske.

Etter prøvesmaking av en flaske etter 10 dager så var det en relativt ren og tåkete øl med passelig mengde kullsyre. Selve smaken var grei nok, men vanskelig å vurdere skikkelig grunnet en ganske sterk bismak av alkohol. Litt som når man drikker en alt for sterkt blandet drink.

Noen som har tips / forslag til hva denne kommer av?
Er det en sjans for at denne bismaken avtar jo lenger den får stå på flaske?
 
Nybegynner her. For all lesning under så kan en ta utgangspunkt i at det har vært forsiktighet og nøysomelighet (dog sikkert aldri perfekt) med sterilisering / StarSan.

Første brygg var en Austmann IPA som som skulle ha OG 1,060, FG 1,010, ABV 6,5%

Basert på måling med refraktometer kom OG ut på 1,067. Basert på måling med hydrometer kom FG ut på 1,009. Iflg beregninger endte vi på ABV 7,6%.

Iflg instruks skulle den gjærest 10-14 dager på 19 grader. Den ble stående stortsett å vippe mellom 18 - 18,5 grader, med unntak av første døgn når den var oppi 20 grader. Den ble vurdert ferdiggjæret etter 11 dager og deretter satt på kulderas i 3 døgn. Ved flasking så ble det litt kløning (les: glemte sukkerlake!!) så vi stakk den om to ganger før vi tappet på flaske.

Etter prøvesmaking av en flaske etter 10 dager så var det en relativt ren og tåkete øl med passelig mengde kullsyre. Selve smaken var grei nok, men vanskelig å vurdere skikkelig grunnet en ganske sterk bismak av alkohol. Litt som når man drikker en alt for sterkt blandet drink.

Noen som har tips / forslag til hva denne kommer av?
Er det en sjans for at denne bismaken avtar jo lenger den får stå på flaske?

Det vil rundes av noe, men det tar tid, og dette ølet er jo best når det er relativt ferskt.

Var det temperatur i dunken, eller temperatur i rommet dere målte? Temperaturen i det gjærende ølet kan ligge så mye som 4-5 grader over romtemperaturen. Alkoholsmaken kommer fra høyere alkoholer (fusel), som produseres under stormgjæringa, og for høy temperatur gir kraftigere stormgjæring, og det er nok den viktigste årsaken til for høy fuselproduksjon. Men 18 grader skulle være ideelt - hvis det altså var temperaturen i ølet.
 
Jeg har en Tilt som har vært oppi karet, det er denne målingene er hentet fra. Men jeg plundret mye med sette den opp skikkelig de første døgnene, så det er mulig at temperaturen var noe høyere akkurat i startfasen. Jeg fikk heller ikke på plass kjøleskap med varmeplate for å koble på Inkbirden før halvveis i gjæringsforløpet, så var egentlig prisgitt temperaturen i rommet.

Men takker for rask tilbakemelding. Tenker det er greiest å gå for en lang probe til Inkbirden for å ha enda bedre kontroll i fremtiden.
 
Hvilken gjær var det, US-05 er ganske temperatur tilgivende hvis det var den
med en alkohol prosent på 7,6% er det kanskje ikke veldig rart at det smaker litt alkohol etter kun 10 dager, kan tenkes det gir seg etterhvert
 
Det var 2 pakker med US-05 ja.
Ja, det er alt for høyt. Må finne ut hvordan jeg kommer nærmere OG oppgitt i instruks på Grainfatheren. Er nok en høyere meskeeffektivit.
 
Inntil du finner rett effektivitet, er det alltid lurt å måle SG rett etter at du har fått rullende kok. Da kan du legge plan for hvordan du skal må riktig OG.
Får jeg for høy SG/OG, regner jeg ut hvor mye kaldt vann jeg må tilsette etter kokeslutt. Dette hjelper godt på nedkjøling, og faren for infeksjon er svært lav
 
Inntil du finner rett effektivitet, er det alltid lurt å måle SG rett etter at du har fått rullende kok. Da kan du legge plan for hvordan du skal må riktig OG.
Får jeg for høy SG/OG, regner jeg ut hvor mye kaldt vann jeg må tilsette etter kokeslutt. Dette hjelper godt på nedkjøling, og faren for infeksjon er svært lav

For oss mindre matematisk begavede er denne god å ha: Dilution And Boiloff Gravity Calculator - Brewer's Friend
 
Tilbake
Topp