SkogshumleIPA?

Leho

Norbrygg-medlem
Ved en rødmalt liten stue i skogen nær meg står tre humleplanter i fin blomst. Det vekker lysten til å brygge en skogshumleIPA over helgen, men jeg er noe skeptisk til å tørrhumle med viltvoksende planter fra sørnorsk skog. I tillegg har jeg ingen aning om hva slags humle dette er eller hvilken alfasyre den kan inneholde (men den dufter godt). Tenkte å kjøre en test på alfasyre ved å koke vann med skogshumlen, samt en eller to sorter kjøpt pellets, for å få et visst inntrykk. Når det gjelder tørrhumling vurderer jeg å plukke humlen i dag og fryse den i 5-6 døgn før den droppes i brygget. Er det nok til å være rimelig trygg på at ølet ikk blir infisert?
Er det eventuelt andre forholdsregler jeg burde ta?

Du kan då vurdere og spyrje eigaren før du plukkar... Hehe, vel eg trur ikkje eigaren heller veit det. Så du må vel berre prøve deg fram. Start med å koke ein te på humlene, og splitt evt ein batch kor du brukar villhumla i den eine delen.

Vil vel også fungere å slenge noen blomster oppi en Hansa-pils eller noe annet som smaker forholdsvis lite. Da får man vel et bilde av hvordan humlen vil gjøre det som tørrhumle.

Tilbake
Topp