Skum i gjærstarter

Jeg er omtrent jomfru når det kommer til flytende gjær. Brygget et brygg med WLP007. Brukte MrMalty og laget en starter. dette gikk jo helt glimrende. Men så skulle jeg prøve meg igjen. Denne gangen hadde jeg to rør to rør med litt vel gammel WLP029 liggende i kjøleskapet.
Prøvde å legge inn i MrMalty, fikk da til svar at jeg skulle hatt tre slike rør til 1,85 liter starter. Men jeg hadde som sagt bare to. Så jeg tenkte at jeg måtte da prøve alikevel. Lagde starter på samme måten som første gangen, men denne gjæren oppførte seg helt annerledes. WLP007 sank tilbunnen nærmest i løpet av sekunder etter at jeg stoppet røreren, mens WLP029 brukte et døgn i kjøleskapet for å bunnfelle. Så jeg tenkte at det kanskje kunne skyldes at mengden gjær var for liten. Men den måtte jo ha formert seg LITT tenkte jeg, og fant da på at jeg bare skulle helle av "ølet" og gjenta prosessen på nytt. Jeg gjorde så, men denne gangen gikk det noen timer, så skummet det over.
Så til spørsmålene som dere mer erfarne sikkert kan svare på.
-Hva er egentlig skummet? Er det gjærceller eller bare slagg? Hvis det er gjærceller, vil da denne siste gjæringen i værste fall ha redusert antall gjærceller i forhold til utgangspunktet siden starteren har spyttet ut skum?
-Hvorfor opplevde jeg så stor forskjell på bunnfellingen? Skyldes det de forskjellige gjærtypene, eller er det mer sannsynlig at det har sammenheng med hvor fersk gjæren har vært? Eller andre grunner?
-Hvordan bør jeg handle hvis det skummer over?
-Hvordan kan man unngå at det skummer over?
 
MagneFV skrev:

Jeg er på ingen som helst måte ekspert på dette emnet, men kan prøve meg :)

Ulike gjær kan flokkulere(bunnfelle) veldig forskjellig, der noen kan synke til bunns og bli der ved romtemperatur, så er noen andre sorter mer uvillige til å legge seg på bunnen selv ved lavere temperaturer.
Ferskheten på gjær går hovedsaklig ut på hvor mange celler som er i live, til en viss grad så er dem enten i live eller død (vanskelig å måle om dem er halvdaue eller ikke på kjøkkenet)
Hvis du sliter med skum så kan jeg anbefale foam control/defoamer, den legger en demper på skummet. En annen løsning er rett å slett bruke noe som rommer mer enn det du bruker til starter nå.

Her stopper nok min kunnskap om emnet så jeg satser på at noen andre med mer kunnskap tar over.
 
Tilbake
Topp