Skum

God kveld..
Sitter og koser meg en en deilig APA :)
Den hadde nok vært deiligere med en skikkelig skumtopp...  Gillette Style :p

Er ikke lenge siden jeg startet med allgrain, og føler vel egentlig at jeg ikke har vært helt heldig med skumfastheten på noen av bryggene mine. spesilt en hveteøl (Gahr, bryggselv.no) hvor skum var nesten fraværende.. så noen gjør jeg feil.

Oppskrift:
Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 30,00 l
Post Boil Volume: 26,00 l
Batch Size (fermenter): 23,00 l  
Bottling Volume: 21,00 l
Estimated OG: 1,053 SG
Estimated Color: 14,1 EBC
Estimated IBU: 40,6 IBUs
Brewhouse Efficiency: 78,00 %
Est Mash Efficiency: 84,8 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
5,00 kg               Pale Malt (2 Row) US (5,0 EBC)           Grain         1        97,3 %        
0,14 kg               Caramel/Crystal Malt -120L (236,4 EBC)   Grain         2        2,7 %        
30,00 g               Target [11,00 %] - Boil 60,0 min         Hop           3        32,7 IBUs    
20,00 g               Hallertauer [8,90 %] - Boil 10,0 min     Hop           4        6,4 IBUs      
20,00 g               Hallertauer [8,90 %] - Boil 2,0 min      Hop           5        1,5 IBUs      
3,0 pkg               American Ale (Wyeast Labs #1056) [124,21 Yeast         6        -            
20,00 g               Hallertauer [8,90 %] - Dry Hop 7,0 Days  Hop           7        0,0 IBUs      

Mesk: 66-67 C 60 min
Skyllig, flyspage : 90 min 75 C

OG 1.053 FG 1.009

Teori: Jeg har ikke utført Mash out på noen av mine brygg, da jeg leser at mange bryggere hopper over dette steget uten at det påvirker sluttresultatet.
Jeg skyller ved at jeg "sprinkler" skyllevannet over mesker med ett litersmål, vannet holder 75C, uten at jeg har målt, så vil jeg gjette på at tempraturen på mesken ikke holder seg gjevn under hele tiden skyllinge tar, og jeg tipper at tempraturen i mesken sikkert synker en del. Ved lav temperatur i mesken under skyllingen tenker jeg at vil få en "omvendet stegmesking" med proteinrest på slutten av skyllingen. Mener og ha lest at proteinrest ved bruk av velmodifisert malt vil påvirke skumfastheten i negativ retning.
Er Mashout en mulig løsning?  

Alt utstyret jeg bruker er nøye vasket med ballong og flaskerens, skyllet med kaldt rent vann og fått en omgang i StarSan. så jeg må ta utgangspunkt i at utstyret jeg bruker er rent og desinfisert.

ps: Håper ingen arresterer meg på at jeg kaller dette en Apa, da jeg har brukt tyske humle :p
 
Tenker at du må prøve med ein del kveitemalt og meir sukker til karboneringa for betre skum. Kor mykje sukker bruker du pr liter til dette?
 
Hei Frode

Jeg tilsetter kullsyre kunstig. Rister inn kullsyre i øllet da det holder ca 7 grader på ca 1. bar.. vidre står fatet i kjøleskap ved 3C i 5 dager med konstant trykk på 0.8 Bar. Noe som i følge BeerSmith skal gi ca 2,6 co2 vol.

Tenkt litt på hvete ja. men hvis det var hvete det stod på så skulle wit`en ha blitt bra...
 
SimenO skrev:
Hei Frode

Jeg tilsetter kullsyre kunstig. Rister inn kullsyre i øllet da det holder ca 7 grader på ca 1. bar.. vidre står fatet i kjøleskap ved 3C i 5 dager med konstant trykk på 0.8 Bar. Noe som i følge Beersmith skal gi ca 2,6 CO₂ vol.

Tenkt litt på hvete ja. men hvis det var hvete det stod på så skulle wit`en ha blitt bra...
[/quote

He he he, tenkjer at det kanskje er på tide at eg køyer...  ;)
 
Jeg bruker så og si alltid en 3-5% Carahell eller Carapils i mine APA og IPA'er, har aldri hatt noe problem med skumfasthet. Er ikke sikkert det er en mirakelkur, men skader gjør det i hvertfall ikke =)

http://www.weyermann.de/eng/produkte.asp?idkat=18&umenue=yes&idmenue=37&sprache=2
 
1) Pass på at alt som ølet tappes i og gjennom er rent for fett og såpe, 2) Pass på at gjæringen har gått riktig for seg, med rett temperatur og nok gjær. Fuselalkoholer dreper skummet. Du trenger ikke krystallmalt for å få godt skum. 3) Det er sikkert et punkt 3, men jeg kan ikke komme på det.
 
StoreMy skrev:
Du har det skummet du ønsker på kjøpeøl i de samme glassene?

Ja godt spørsmål.. Jeg har ikke kjøpt øl på laaang tid.. Skal innrømme at glassene har hatt noen runder i oppvaskmaskinen.. selv om jeg sverget til at jeg skulle vaske glassene for hånd.. Jeg har lurt litt på om det kunne være glassene.. skal ta en test i morgen med skikkelige rene glass.. vil jeg få test glasset skikkelig rent ved vaskeing i ballong og flaskerens  skikkelig skyllig og tørking montro?

Kjetil S: Når du ser det så har jeg ikke vasket flexikrana på lenge.. kan det være synderen? Noen som mener no om teorien min ?
 
Jeg vasker i oppvaskmaskin med YES platinium og masse annet rart, det går bare bra, har ellers prøvd edikki oppvaskkummen, funker bra det og.
 
Jeg vasker alle ølglass for hånd, men ser stadig vekk at det legges igjen skum langs sidene på mine vanlige kjøkkenglass når jeg bruker disse til testing av hjemmebrygg. En oppvaskmaskin vasker i utgangspunktet rent nok, men resultatet avhenger også av hva annet som puttes i, evt. spyling av tallerker og panner før innsetting, hardhet på vann, mengde av oppvaskmiddel etc.
Punktet ble nevnt for at de enkle ting skulle kunne bekreftes OK før det bli satt i gang større tiltak.
 
Som Kjetil S sier, skal det ikke være nødvendig å tilsette spesielle malttyper eller hvete for at skummet skal være bra. En mashout skal heller ikke bety noe, så lenge gjæringen har gått rett for seg. Rene glass og slanger er derimot et must.
 
Jo, cara/crystal har definitivt noe for seg, men bare om du i utgangspunktet får greit skum. Det kan forbedre noe som allerede fungerer, men ikke reparere noe som er feil.
 
Tilbake
Topp