Skum

Hei:)
Nett ferdig med ein amerikansk amber, men er ikkje heilt fornøyd med skumet.. Fargen er bra:)
Men synes ikkje eg får nok skum... Kva kan dette skyldes? Kor mykje skum skal ein amerikansk amber ha?
Veit at reinslighet har mykje med det å gjøre, å har alltid reine glass, som er vaska for hånd:)
Kan det ha nåke med tømming? Fra flaske til glass?:)

Jeg leste akkurat at noen mener man får mer skum ved å spraye glassene med litt starsan før man tapper over øl. Jeg tenkte iallefall å teste dette i helgen (sliter med det samme som deg). Det ser også ut til å være delte meninger omkring bruk av Zalo for håndvask?

Hvor mye sukker har du brukt (gr/l)? Hvor lenge har flaskene fått stå i romtemperatur etter at du tappet?

Jeg mener ellers at det muligens kan ha betydning om du har ristet/pisket mye for å få inn oksygen i vørteren. Da produserer du veldig mye skum, og det skal visstnok påvirke skumdannelsespotensialet i det ferdige ølet negativt.
Om glassene ikke er helt 100% rene, vil det vel først og fremst ha betydning for hvor lenge skumet holder seg oppe, tror jeg. Så om du får godt med skum som relativt fort siger sammen, kan starsan være verdt å prøve. Men det er neppe noen mirakelkur.

3 gram per liter vil ved normal gjæringstemperatur for ale og karbonering i romtemperatur gi ca 1,5 vol. CO2. En amerikansk amber har typeriktig rundt 2.5 vol. CO2, som gir ca 6.5 gram per liter. Men, smak og behag! :)

Tilbake
Topp