Skumproblemer

syver

Heisann
Stolt innehaver av et 30l fat med eget brygg. "Byggesettøl" Santas Winter Warmer som smaker helt utmerket. Tappet dette på et 30l brygerifat, karbonisert i kjøleskap ca 5-6 grader med trykk på ca 1-1,5 bar. Har et helt vanlig Rignes krustappetårn med standard pub-tappekran. avstand fra fat til tårn ca 1,5 m, det går vannkjøling langs ølslange helt frem til tårnkranen. Har ca 5 meter med gjennomsiktig slange, innvendig diameter på 6 mm. liggende inne i kjøleskapet for å prøve og få bugt med skumhelvetet. I slangen har jeg ikke anntydning til bobbler eller skum. Når jeg tapper så freser/knitrer det i selve kranhodet, og det som kommer ut er VELDIG mye skum (jeg har drevet egen bar i mange år og skulle kunne tappe øl). Det hjelper lite om jeg prøver og regulere med den lille kranen. Det virker som det skjer noe rart i hodet på tappetårnet/tappekranen. Alle gode forslag mottas med takk ;-)

Beste hilsen tørst Romsdaling  :biersmile:

ps: Åpner selvfølgelig kranen helt opp ved tapping

Jeg kan ikke skjønne at dette er et universelt svar. Selv har jeg partykraner med slange på ca halvmetern, og der får jeg regulert inn skummengden ved å ha fatet kaldt og sette trykket på 1 bar.

Larzan skrev:
Jeg kan ikke skjønne at dette er et universelt svar. Selv har jeg partykraner med slange på ca halvmetern, og der får jeg regulert inn skummengden ved å ha fatet kaldt og sette trykket på 1 bar.

var vell heller et generelt svar. At du klarer deg med 50cm er vell heller unntaket en regelen.

Syver.. Har du hatt kranen oppe og sett om alt er som det skal??

6c og 1bar 6mmslange = 460Cm slange 1,5 bar = 751cm slange

Du finner en XL kalkulator for det her på forumet et sted.

chrkor:
Det der skjønte jeg ikke å mye av: 6c og 1bar 6mmslange = 460Cm slange 1,5 bar = 751cm slange
Har ikke fått inn terminologien enda. Kan du forklare meg med teskje, tusen takk  :idea:

syver skrev:
chrkor:
Det der skjønte jeg ikke å mye av: 6c og 1bar 6mmslange = 460Cm slange 1,5 bar = 751cm slange
Har ikke fått inn terminologien enda. Kan du forklare meg med teskje, tusen takk  :idea:

Hvis jeg ikke tar helt feil så betyr det følgende
Serveringstemperatur på 6 °C
Serveringstrykk på 1 bar
Indre diameter på slangen er 6 mm.
Dette betyr da at du må ha en ølslange som er 4,6 meter lang.

Hvis du øker serveringstrykket til 1,5 bar så må slangen være 7,51 cm lang.

For å minke skum kan man gjøre en eller flere av følgende:
Lenger slange
Mindre indre diameter på slange
Lavere serveringstemperatur
Lavere serveringstrykkk

Håper det hjelper litt :)

VonRabben skrev:
syver skrev:
chrkor:
Har ikke fått inn terminologien enda. Kan du forklare meg med teskje, tusen takk  :idea:

Hvis jeg ikke tar helt feil så betyr det følgende
Serveringstemperatur på 6 °C
Serveringstrykk på 1 bar
Indre diameter på slangen er 6 mm.
Dette betyr da at du må ha en ølslange som er 4,6 meter lang.

Hvis du øker serveringstrykket til 1,5 bar så må slangen være 751 cm lang.

For å minke skum kan man gjøre en eller flere av følgende:
Lenger slange
Mindre indre diameter på slange
Lavere serveringstemperatur
Lavere serveringstrykkk

Håper det hjelper litt :)

Riktig. Etter den kalkulatoren jeg har iallefall.

Husker ikke i hvilket emne her på forumet linken til den kalkulatoren er.
Men den kommer fra en Nederlandsk eller Belgisk brygger nett side.

Om du senker trykket på fatet til 0,78 Bar vil du på 6°C få ca 2,3 vol co2 i ølet ditt.
med 6mm innvendig diameter på slagen skal du da trenge 315cm med slange, for å få tilstrekkelig trykkfall.

Om du senker trykket på fatet til 0,94 Bar vil du på 6°C få ca 2,5 vol co2 i ølet ditt.
med 6mm innvendig diameter på slagen skal du da trenge 412cm med slange, for å få tilstrekkelig trykkfall.

Jeg ville senket trykket på fatet til jeg fikk tappet slik oppsettet er nå. Så ville jeg ventet til ølet har gitt fra seg
co2 til 2,3-2,5Vol (0,78-0,94Bar). Og deretter kappet eventuelt slangen.

chrkor skrev:
Riktig. Etter den kalkulatoren jeg har iallefall.

Husker ikke i hvilket emne her på forumet linken til den kalkulatoren er.
Men den kommer fra en Nederlandsk eller Belgisk brygger nett side.

Finner heller ikke emnet, men har en kopi liggende som jeg slenger opp som vedlegg.

Edit:
Kalkulatoren ligger her på sidene for medlemmer i Norbrygg
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1449.0.html
På grunn av det velger jeg å fjerne vedlegget mitt.

Støtt Norbrygg og få tilgang til veldig mange gode artikler på samme tid.
Bli medlem:)

Vil jeg få skumproblemer ved litt for lang slange også ? Hvor lang tid vil det sånn ca ta ta før øl'et har gitt fra seg en halv bar?

syver skrev:
Vil jeg få skumproblemer ved litt for lang slange også ? Hvor lang tid vil det sånn ca ta ta før ølet har gitt fra seg en halv bar?

For lang slange gir lavt flow, det tar lengere tid å tappe seg en øl.

Larzan skrev:

Det er hele kluet med tapping, først setter du rett trykk etter temperaturen du ønsker på ølet, typisk 1 bar og 7 grader, dette justerer du aldri mer på, da er det typisk med 1,5-2 meter pex rør på 3/16" ca ID på 2,7 mm.
TapAdraft og div. har mye kortere rør men også tynnere, veldi tynnere.
Sier kalkulatoren 6 meter 6 mm. slange og det skummer er 6 meter for lite, regner da med at tappesystemet ellers er iorden.

I blandt annet serien til Craig om karbonering på youtube, så stiller han veldig mye frem og tilbake på trykket. Han karbonerer ved 30-40 psi (som er 2-2,8 bar), og tapper på 2-5 psi (0,14-0,35 bar).

Jeg er vandt med at man setter trykket på det man vil ha det på (for min del 1 bar ved 7 grader), og lar det stå sånn. Det tar vel litt lengre tid å karbonere ølen, enn om man skrur opp trykket, men er det vits i å flytte det frem og tilbake hele tiden?
Og, pleier folk å koble av gassslanger på fatene om natta/når man ikke bruker de, eller står de på? Og, om de står på, skur dere av gasstilførselen, eller står den også på?

Innenfor bar-bransjen (studentpub) så koblet vi av fatet fra tappeanlegget etter kvelden, men gjør hjemmebryggere det med cornelius? Om man har et fint og lukket system er det vel nesten bare større infeksjonsfare å koble på og av koblingene hele tiden?

Å karbonere på høyere trykk er vel ikke uvanlig, men etter det er det enklest å la trykket stå på et passe nivå til tanken er tom. Craig har jeg ikke behov for å se på men vil han stille trykket hit og dit så er det hans sak men det er tunvindt.
Om du vil koble fra øl og gass har mest med om du er trygg på at systemet ditt er tett, med gassflaske er det mange som plages med akkurat det, slv bruker jeg i hovedsak Sodapatroner på gassiden og kobler dermed aldri ifra noe.

Legger ved en fornorsket utgave av regnearket her, kreativt samarbeid mellom Google Translate og meg. Pynt gjerne på oversettelsene der dere ser feil.

Vedlegg

• Koolzuurverzadiging_en_tapdrukNORSK.xls
    75,5 KB · Sett: 77
Tilbake
Topp