Skyllemengde/prosedyre Speidel 20l

Hei

Er i gang med meskingen på mitt første brygg nå og alt går etter planen så langt hvertfall :skitbra:

Men snart kommer det jeg er litt usikker på, hvor mye skal man skylle med på en 20 liters Speidel? Temperatur på skyllevann? 78 grader? Hvor lenge skal det renne av seg før jeg starter kokinga?

På forhånd takk for hjelp, har søkt litt rundt men ikke funnet så mye konkret. 
 
Jeg skulle akkurat til å skrive en veldig lignende post da jeg heller ikke har funnet så mye info ang vannmengder på Speidel.
Jeg venter min Speidel 20l i posten om noen uker, og sitter og lager oppskrifter, men lurer veldig på hva jeg kan forvente av maskinen.
Så derfor lurer jeg på:

Hvor mange liter vann har man i før mesk?

Hvor mange liter forsvinner under mesk, og i malten?

Hvor mange liter skyller dere med (og hvilken temp?)

Hvor mange liter har dere før kok, og hvor mye forsvinner i kokingen?

og til slutt, hvor mange liter mister man i humle og kar, og hva står man igjen med?


Gleder meg ubeskrivelig mye til å få pakken :D
 
Hallo,

jeg har ikke mest erfaring, neste brygg på speidelen blir nr. 25., men har lest meg opp på forumet til følgende:

>Hvor lenge skal det renne av seg før jeg starter kokinga?
Jeg bruker omtrent en halvtime på skyllinga, først løfte opp maltrøret, vente 10 min, helle over halvparten av skyllevannet, vente 10 min, grave ut halvparten av malten, skylle med resten av vannet, vente 10 min, og så starte koking.

>Hvor mange liter vann har man i før mesk?
Jeg bruker ca 24, ca en cm under øverste merke på stanga.

>Hvor mange liter forsvinner under mesk, og i malten?
Ca. 1 liter per kilo malt. Har funnet ut at det er bra å stoppe meskinga og å røre noen ganger under meskinga for å få blandet ting skikkelig, droppet det noen ganger og da sank i hvert fall mitt utbytte en del.

>Hvor mange liter skyller dere med (og hvilken temp?)
Ca. det antallet liter som forsvinner i malten. Jeg legger meg som regel på rundt maks 5,5 kilo malt(ved 6 kilo så blir det fort fullt i maltrøret etter min mening) og bruker DME om jeg vil ha høyere OG. Jeg varmer opp skyllevannet i en kjele på komfyren, til ca 76-78 grader. Det skal visst ikke være over 80.

>Hvor mange liter har dere før kok, og hvor mye forsvinner i kokingen?
Ca 25+. Koker med kobberhatt og 102 grader, forsvinner et par liter.

>og til slutt, hvor mange liter mister man i humle og kar, og hva står man igjen med?
Det kommer an på hvor mye humle du bruker. Pellets i humleposer gir minst trub synes jeg, hel humle løs i kjele og kar betyr mye tapt volum. Jeg regner 1-2 liter i kjelen, og kanskje en liter i gjæringkaret om jeg tørrhumler en del.

Jeg regner 25+ liter til kok, 23 etter kok, 22 etter kjøling, og så lar jeg kjelen stå en times tid etter kjløing for å bunnfelle skikkelig, og så ca 20-21 liter til gjæringskaret. Jeg brygger slik fordi jeg sikter på å fylle et cornyfat per brygging, men har brygget over 25 liter i kjelen, og det er mulig å brygge mer om du tilsetter vann etter koking.

>Gleder meg ubeskrivelig mye til å få pakken :D
Ja, det er festlig og den er shiny!


Mvh
Freddy
 
Takk for informasjon! Skal nok forandre en del i prosessen til neste runde.

Kan jo komme med mine erfaringer som jeg gjorde i dag. Jeg startet med vann til to cm under øverste merke, det skulle tilsi ca 23 liter. Varmet opp til 64 grader, monterte maltrør og hadde i malt. Jeg hadde totalt 5,5 kg.

Rørte ikke noe i mesken underveis da jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg pauser meskeprogrammet. Så for meg at pumpa startet opp etter jeg hadde tatt ut øvre filter så jeg tok ikke sjansen  :bank2:

Jeg fant en film på Youtube fra Trondheim Akademiske Bryggerlaug der han nevnte noe om 10% skyllevann, men at noen også bruker mer. Jeg la meg på rundt 10% så jeg skylte med 2,5 liter på 78 grader.

Enden på visa var at jeg endte opp med litt mindre enn jeg hadde håpet på, totalt ca 15 liter i gjæringskaret.  OG målte jeg til 1.067. Hvis jeg har forstått bryggeprogrammet rett blir det en effektivitet på litt under 60%, får jobbe med å få den litt opp på neste brygg.

Det positive var at Speidelen innfridde alle forventingene, programmeringen var veldig enkel, den sier til og med ifra når du skal hive i humlen! :biersmile: Lurer enda litt på hvor jeg har driti meg ut da jeg ikke hadde sett for meg at første bryggedag skulle gå så smidig.
 
Rørte ikke noe i mesken underveis da jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg pauser meskeprogrammet
Hvis du vil pause meskeprogrammet, er det bare å trykke inn "pil opp" og "pil ned" samtidig. Og for å starte igjen er det bare å trykke continue ("pil opp")  :biersmile:
 
Min 20-liter er ca et år gammel, har sett at det er noen programvareoppdateringer nå om dagen så tar forbehold om det. Du har nok den nye varianten når du får beskjed om humletider også.

Du pauser ved å trykke pil opp + pil ned samtidig, og så starter du det igjen ved å trykke en av knappene, Husker ikke helt hvilken, men det står noe i lignende fortsett og avbryt i displayet. Meldingene i displayet kan være noe forvirrende(ihvertfall på min versjon) da tyskerne tydeligvis har noen begrensninger på engelskkunnskapene.

Du trenger ikke skylle som en villmann, speidelen legger opp til et ganske høyt forhold mellom vann og malt, men jeg ville skylt med litt mer enn 10% hvis du ikke skal makse OG. Når jeg skyller med 5-6 liter så har fortsatt det som renner ut sist en SG på ca 1.030. Når du allikevel skal koke bort et par liter så tenker jeg det er greit å ta med mest mulig av sukkeret.


Mvh
Freddy

Edit: Pause med pil opp + ned som nevnt over :)
 
Jeg skyller til vørteren toucher bunnen av den røde gummipakningen, det funker perfekt! Da treffer jeg target stort sett hver gang. Liker å gjøre ting lettvint.
 
Bra svar på spørsmålene Freddy!

Jeg hadde satt pris på om noen kan svare på de samme spørsmålene men da til 50-liter med langt maltrør og 50-liter med kort maltrør hvis noen der ute vet dette :)
 
Takk for god hjelp!

Brygget en APA i dag, skyllte til vørteren traff den røde gummipakningen noe som ble nesten 7 liter skyllevann. Etter 90 minutter kok med lokket halveis på endte jeg opp med ca 20 liter i gjæringskaret.

Glemte meg litt så fikk bare stoppet en gang under meskingen for å røre om. Fulgte ellers instruksjonene til FreddyA litt lenger opp her  :skitbra:
 
Flott at du fikk noen tips fra det jeg skrev!

Men det er bare å brygge noen ganger til så finner du ut hva som funker for deg.
 
Tilbake
Topp