skylletrøbbel biab meskepose

Heisann! Er nå møkk lei å trøble med skylling av biab meskeposen etter endt mesking.

Til nå har jeg alltid spent posen over ett gjærkar, sølete, tungt og skylt i flere omganger, men temperaturen faller via dette, i dag da jeg brygget porter rullet jeg enkelt opp posen på tre-røre sleiva, fungerte greit, men ble jo litt sølete ettersom posen er litt bred.

Noen som har ett godt stalltips på dette? Minst mulig snekring setter jeg naturlig pris på, men noe påregnes vel :)

Ender nok med å gå videre fra biab metoden og gjøre om biab kjelen til meskekjel. Men det er litt frem i tid akkurat nå.

Heisann! Er nå møkk lei å trøble med skylling av biab meskeposen etter endt mesking.

Til nå har jeg alltid spent posen over ett gjærkar, sølete, tungt og skylt i flere omganger, men temperaturen faller via dette, i dag da jeg brygget porter rullet jeg enkelt opp posen på tre-røre sleiva, fungerte greit, men ble jo litt sølete ettersom posen er litt bred.

Noen som har ett godt stalltips på dette? Minst mulig snekring setter jeg naturlig pris på, men noe påregnes vel :)

Ender nok med å gå videre fra biab metoden og gjøre om biab kjelen til meskekjel. Men det er litt frem i tid akkurat nå.
Tror det også er vanlig praksis å legge posen i karet og fylle med skyllevann. Løft posen sånn av og til og lett røring i posen sånn 2-4 ganger. Hold på med dette i 20-30 min.

Jeg pleier å hive posen i et gjæringskar med en kjele eller lignende i bunnen, helle skyllevann over og så skvise posen over en rist til slutt.

Ofte dropper jeg også alt av skylling. Så lenge posen ikke er veldig full, og du varmer mesken til 76C før du gir deg (og klemmer til slutt) så er det fullt mulig å ha 80% effektivitet uten skylling (også kalt "full volume mashing", den opprinnelige ideen bak biab).

Dette er kanskje ikke svaret du er ute etter, men personlig valgte jeg å slutte med skylling. På grunn av BIAB-oppsettet ble det mye mer jobb enn det var verdt uansett hvordan jeg gjorde det. Nå heiser jeg bare posen opp i en talje i taket og lar den renne av seg mens kjelen koker opp, og effektiviteten min er på ca 75%. Kanskje jeg bruker malt for fem kroner mer enn om jeg hadde skylt i egen bøtte eller med kjempedørslag og overrisling, men det er en utgift jeg helt fint kan leve med. ;)

Dette er kanskje ikke svaret du er ute etter, men personlig valgte jeg å slutte med skylling. På grunn av BIAB-oppsettet ble det mye mer jobb enn det var verdt uansett hvordan jeg gjorde det. Nå heiser jeg bare posen opp i en talje i taket og lar den renne av seg mens kjelen koker opp, og effektiviteten min er på ca 75%. Kanskje jeg bruker malt for fem kroner mer enn om jeg hadde skylt i egen bøtte eller med kjempedørslag og overrisling, men det er en utgift jeg helt fint kan leve med. ;)

Skviser du posen så blir ekstrautgiften enda mindre :) for denne fremgangsmåten, som jeg også ofte bruker, så har jeg inntrykk av at utmesk ved å øke temperaturen hjelper ganske drastisk på effektiviteten, uten at jeg har gått vitenskapelig til verks.

Fem kroner er i alle tilfeller en høyst akseptabel ekstrautgift (300 gram mer malt på 75% i forhold til 80% med OG på 1.060), og ved å skvise posen øker du risikoen for å få mye tanniner i vørteren, noe du helst vil unngå. Men å øke temperaturen før jeg heiser opp posen må nok prøves en gang, selv om jeg er litt nervøs for å svi hull i posen mot varmeelementet. Det er nok mulig det forsøket får vente til den dagen jeg har lagd meg HERMS. ;)

Tror jeg skal begynne med å droppe skylllingen :) om jeg ikke kommer over en kjempe duppedings som letter det hele uten søl.

Får heller regne litt mer på malt siden for å få ønsket OG til det blir råd til utvidelse av utstyret. :)

Takker alle for tipsene gutter, kommer nok til å skylle noe uansett selv om jeg påstår annet.

Hold den opp litt slik at det meste renner ut, så legger du posen på en rist over kasserollen eller gjæringsbøtta.

Har selv hengt opp en krok i taket, fester et tau i meskeposen og lar den henge litt over meskevannet mens jeg skyller der. Når jeg er ferdig så legger jeg den på en rist og klemmer ut det siste som jeg har i koken.

At man får tanniner ved å skvise posen er en myte som jeg aldri har sett etterprøvd, mens jeg har gjort det mye sjøl uten å merke problemer + vet at mange andre gjør det samme.

Jeg har induksjonstoppen fra Bryggselv, setter den på 95C, og det tåler posen fint (sikkert høyere også, den tåler jo å koke). Men det absolutt letteste er å tilsette rett mengde kokende vann, såfremt det er plass i kjelen.

Hold den opp litt slik at det meste renner ut, så legger du posen på en rist over kasserollen eller gjæringsbøtta.

Har selv hengt opp en krok i taket, fester et tau i meskeposen og lar den henge litt over meskevannet mens jeg skyller der. Når jeg er ferdig så legger jeg den på en rist og klemmer ut det siste som jeg har i koken.

Akkurat slik gjør jeg også det for tiden

Akkurat slik gjør jeg også det for tiden

Hva slags rist bruker dere da? bruker alle IKEA risten linket til lengre oppe eller annet? jeg har jo forsovit den som jeg bruker til å grov sile
vørteren fra endt kjøling til gjærkar. :)

Synes jo naturligvis Biab brygging er sin egen sjarm, og slipper altfor mange kjeler, bare sølet med skyllingen som
irriterer i ny og ned. På den varme delen av året når det er mulig med verandabrygging er jo dette kjempegreit, men
innendørs på gammel rødskifer gulv på ett litt trangt vaskerom er det pain å drive med altså.

Trådkurven virker jo ikke dum sett at mann får trekt bunnen til en "trakt" form og linet den så det ikke renner ut sidene etc. :)
skal se mer på det, på høy tid å ordne seg noe greit og enkelt.

Bruker en ovnsrist som jeg kjøpte på obs. Har bøyd den ganske mye på midten slik at går nedover i kasserollen, men du kan jo godt bruke en sil eller en trådkurv ala http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/S19010971/ hvis det passer bedre i kasserollen din.

Ovnsristen du bruker, er det en slik med firkantmønster eller bare langsgående stenger?

må nesten bare spørre, skyller dere flere omganger og, eller holder de fleste seg til bare en gjennomskylling? om dere
måler effektivitet / utbytte, ca hva ligger dere på?

Edit: jeg har jo også denne i den mindre versjonen på ca 38cm tversover som jeg bruker til kjelhatt dersom det trengs.

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/80125812/ Denne som er litt større kan jo med litt ekstra hull borret inn og en rist satt inn midt i ca, kan kanskje fungere veldig godt som "skylle balje" til å sette over kjelen mon tro. Sette borre og sette gjennom en stang i stål e.l. på hver side så den kommer opp fra kasserollen og ligger an på toppen greit nok til å fylle så mye væskenivå i kjelen som en skulle måtte trenge uten at det dypper ned i. hm...

Sist redigert:
Trådkurven virker jo ikke dum sett at mann får trekt bunnen til en "trakt" form og linet den så det må nesten bare spørre, skyller dere flere omganger og, eller holder de fleste seg til bare en gjennomskylling? om dere
måler effektivitet / utbytte, ca hva ligger dere på?

Skyller aldri mer enn en gang. Effektivitet 65-80%. Typisk nærmere 80, både med og uten skylling, lavere hvis det er veldig mye malt i posen (typ 9kg på 36l kjele).

Skyller aldri mer enn en gang. Effektivitet 65-80%. Typisk nærmere 80, både med og uten skylling, lavere hvis det er veldig mye malt i posen (typ 9kg på 36l kjele).

Brygget andrimne rug ipa fra bokens oppskrift, noe som ble ca 8kg malt + omtrentlig, ble stuckmash, fikk ikke ut en dråpe av krana en gang.
innser at det kanskje er på tide med større kjel uansett. kapasiteten er blitt merkbart større ettersom det ble to corneliusfat i hus og.

sikter rundt 70-80 % der 70% er mer enn flott nok for meg. Men blir nok med en skylle omgang fremover til meg og.

Det jeg brygget i går havnet med 6kg malt, 200g glucose sukker / brygge sukker på 1.068 OG omtrent, ble vannet ned til 1.045 holder i masser til en enkel porter. :D skal utgjæres med en FG på ca 1.012 / 1.009 etter planen min.

Hva slags rist bruker dere da? bruker alle IKEA risten linket til lengre oppe eller annet? jeg har jo forsovit den som jeg bruker til å grov sile
vørteren fra endt kjøling til gjærkar. :)
Kjøpte meg en krabbekoker med 39L kjele,9.6kW gassbrenner til 990kr. Den har en indre perforert kjele/rist som jeg trer meskeposen over. Jeg har lagt alufolie på sidene slik at vørter renner ut kun i bunn.Lett å heise opp hele stasen i hanken for skylling/henge opp i krok. Sikkert flere som bruker tilsvarende utstyr, har en pumpe i bestilling slik at jeg kan sirkulere gjennom "maltrøret"med oppvarming/PID kontroll . Er helt fersk i gamet, så tar gjerne tilbakemelding på om dette oppsettet er dumt/har åpenbare ulemper.Sikkert mange som har kjøpt tilsvarende kjele.
80332_Komplett_krabbe__hummer_og_krepsekoker_med_3_3.jpg

Tilbake
Topp