Skylling av mesk

Dag

Norbrygg-medlem
I mange rettledninger sies det at man skal tilføre varmt skyllevann til mesken i samme tempo som man tapper ut. Jeg mesket sist søndag, og fylte bare på (meget forsiktig) varmt vann slik at det sto 10-15 cm over maltsengen, la på lokk og lot vørteren renne sakte ut. Av og til sjekket jeg, og når det var bare 2-3 cm vann over malten fylte jeg opp igjen. Slik holdt jeg på, og utbyttet ble omtrent som forventet.
Er dette egentlig noe poeng så lenge man ikke ødelegger maltsengen? Det er vel 'uttempoet' til vørteren som bestemmer hvor fort skyllevannet trekker gjennom malten?
 
Jeg deler din mening her. Det viktige her å la hele maltsengen stå under vann, for ellers vil man kunne få potensielt lavere utbytte av den høyereliggende delen av malten. Men kanskje noen erfarer det slik at dersom vann inn går like fort som vørter ut, at de trenger å rette mindre oppmerksomhet mot skyllingen og lar det gå litt 'av seg selv'. Jeg for min del driver bare å balanserer disse flowene hele tiden og synes ikke det går av seg selv...
 
En erfaring jeg har gjort er at får du for mye vann over sengen vil det fort føre til stuck mash. Det er et #¤#!#¤. Har man nogenlunde samme kverningsgrad og temperatur vil man kunne finjustere seg inn på noe man slipper å fikle med hele tiden.
 
For øl med lavere OG enn 1.070 har jeg bedre erfaringer med batch-sparging.

Jeg gjør følgende:

Når omformingen av stivelse til sukker er ferdig, tilfører jeg varmt vann i meskekaret slik at temperaturen blir ca. 75 grader. Jeg rører samtidig godt i meskekaret, i ca. 5 minutt. (men passer selvsagt på å ikke oksygenere).

Jeg lar dette stå å hvile i 10 minutt, og deretter tapper jeg forsiktig ut vørteren. De første 5 literne resirkuleres over maltsengen.

Når alt er tappet ut, lukker jeg kranen, tilfører nytt varmt vann, rører i 5 min, og lar det stå i 10 min. (Gjentakelse av det ovenfor)

Gjør dette gjerne en tredje gang, men pass på at OG ikke blir for lav.

Jeg har også gjort kombinert batch/fly sparging: Batch ved first-runnings og sparge ved second-runnings. Da har du mer kontroll på når du skal slutte å tappe vørter. Sist gang jeg prøvde dette fikk jeg en effektivitet på 90%, skal vi tro beertools.com!
 
Tilbake
Topp