Skylling og meske volum på Tysk pilsner.

Hei! Skal lage en Tysk pilsner. Dette er andre gangen jeg brygger. Oppskriften virket enkel og grei, men siden jeg er helt fersk og ikke kjøpte dette som et sett står det ikke noe om mengde vann. Forrige jeg lagde var en APA. Da mesket jeg med 25 L og skylte med 8. Det ble bra. Men kan jeg gjøre det samme her? Er jo en helt annen type øl og der at det er litt forskjell i meske og skylle volum fra forskjellige typer.

Bruk samme prosess om den funket for deg. At det er pilsner spiller ikke noen rolle for volum av vann ved mesk eller skylling.

Har du temperaturkontrollert gjæring? Om ikke er det egentlig bare å glemme å lage pilsner... du bør ha gjæringstemp ned mot 8-10 grader som regel.

Hei, jeg er også rimelig fersk innen all-grain. Men bruker som regel ca 3liter x1kg korn. Så sper jeg litt på til jeg blir fornøyd. Jeg hadde også veldig lyst å brygge en lager eller pilsner når jeg starta, men fant fort ut at det var ikke noe jeg kunne klare, så da ble det en del forskjellige blonde ales. Og nå syns jeg nesten det er bedre enn alt, kan ambefale Ølbrygging.no sin Sommer ale, den er frisk og god og kan drikkes hele året :)

Generelt bør du for øvrig satse på å treffe OG fremfor antall liter øl. Om du har for lav OG kan du bare koke litt lengre før du tilsetter humle første gang, har du for høy OG kan du tilsette mer vann. Det kan for øvrig være greit å ha litt DME (tørket maltekstrakt) på lager for å justere om du får altfor lav OG etter mesk. Etter en stund lærer du deg hva du kan forvente med din prosess og kan justere vannmengde og/eller maltmengde basert på det.

Husk også at OG stiger en del under kok pga fordampingen.

Hei! Skal lage en Tysk pilsner. Dette er andre gangen jeg brygger. Oppskriften virket enkel og grei, men siden jeg er helt fersk og ikke kjøpte dette som et sett står det ikke noe om mengde vann. Forrige jeg lagde var en APA. Da mesket jeg med 25 L og skylte med 8. Det ble bra. Men kan jeg gjøre det samme her? Er jo en helt annen type øl og der at det er litt forskjell i meske og skylle volum fra forskjellige typer.
Du sier ikke noe om hva slags utstyr du bruker. Med så stort meskevolum er det kanskje BIAB? Da kan du trygt bruke samme forhold på pilsneren. Det viktigste er å treffe OG (viktigere enn volum). Denne kalkulatoren er suveren: http://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/
Ellers er tysk pilsner litt spesiell. Man bør ha en litt surere mesk enn vanlig. Da blir humlesmaken hardere og mer markant.

Du sier ikke noe om hva slags utstyr du bruker. Med så stort meskevolum er det kanskje BIAB? Da kan du trygt bruke samme forhold på pilsneren. Det viktigste er å treffe OG (viktigere enn volum). Denne kalkulatoren er suveren: http://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/
Ellers er tysk pilsner litt spesiell. Man bør ha en litt surere mesk enn vanlig. Da blir humlesmaken hardere og mer markant.

Takk for svar. Bruker BIAB, ja. Men lurer på en ting til. Når jeg kjøler ned vørteren skal den kjøles til rundt 10°c? Siden det er lager øl? Forrige jeg lagde, APA, kjølte jeg ned til under 20°c.

Ja du kan kjøle ned til 8-10C.
Husk at det kreves mer gjær ved så lav temperatur.
Og den starter gjerne noe senere enn alegjær.
Så etter nermere to dager uten plopping i gjærlåsen så kommer bekymringene:)
Men øl blir det likevel selv om du ikke tror det da.

Godt tips på pils er å måle OG under skylling. Når du måler ned mot 1.008-1.010 ved skylling under karet, så stans og eventuelt tilsett rent vann på resten hvis du må ha mere volum. Da slipper du å få med tannin usmak som du aldri vå kunne kamuflere eller få bort :)

Tilbake
Topp