skylling

God kveld. Vi har gått over fra 25 liters kjele til 50 liters labbdunk. På kjelen hadde vi fikset en en jernrektangel som vi satt over kjelen når vi skylte, eller skylte hele posen i gjæringskaret... men på forrige brygg en Imperial Stout med 14 kg malt ble skyllingen et texas uten like, endte opp noe provesorisk oppi en vaske balje som funket på en måte... Noen som har noen gode løsninger på skylling av malten når man kommer borti biab poser på over 10kg?

Har kun hatt 8,5 kg i posen min. Da klarte jeg akkurat å knyte den i toppen og la den på en ovnsrist som jeg la på toppen av en gjæringsdunk, og helte skyllevannet over.

Sist redigert:
Ja klarte det når vi lagde IPA sist, med 10 kg malt, det jernrektangelet. Men har så vidt, men da vi prøvde med stout posen, fløyt skyllevannet overalt ..

Det at skyllevannet "flyter overalt" kan tyde på stucked mash. Du har da komprimert maltsengen slik at vannet ikke filtreres imellom.
Har du fått stucked mash må du røre alt opp igjen, og sirkulere på nytt, ellers får du ikke skylt og ender opp med dårlig effektivitet
Vet ikke om du har tappekran på kjelen din, men jeg tapper sakte ut vørteren, og tilsetter skyllevann kontinuerlig. Såkalt flysparging, tapper du for fort får du stucked mash. Har du ikke tappekran, kan muligens hevert prinsippet fungere. Skal du tappe fra bunnen bør du ha falskbunn.
Da ligger maltsengen i ro, og fungerer som et filter. Jeg kjører hevert fra skyllevannkjele til mesk, og trenger 85 gr skyllevann for å få 75 i mesk.

Vi har en biab pose, som vi drar opp fra kjelen og heller skyllevannet over posen som ligger i en vaskebalje/gjæringsdunk. Men å tappe ut den ferdigmeskede vørtern og bare skylle rett oppi kokekaret er kanskje en bra ide ja!

Tilbake
Topp