Slange trakk luft under omstikking. Hva nå?

Med all respekt, dette er ikke et eksempel på hvordan kommersielle bryggerier fyller flaskene sine. Helt unødig eksponering for oksygen, og for bryggerier som skal ha flaskene sine stående i månedsvis i varme butikk hyller er det en dårlig ide.
Sjekk del nr. 2 av videoen der munnen brukes til å blåse luft inn i flaskefylleren . Lurer på om Mattilsynet ville ha noe å si til den prosedyren.

Når det er sagt så vil en ettergjæring på flaske fjerne noe oksygen, hvor mye er avhengig av headspace etter fylling samt oksygen nivået i ølet når det tappes. Beste råd for en hjemmebrygger er å minimalisere oksygeneksponering,lagre kaldt og ev. drikke før det blir merkbart dårlig. Men eksemplet i videoen var ikke til etterfølgelse for noen.
Profesjonelle tappelinjer opererer med <0.5 ml oksygen i headspace etter fylling.

Leek brewery er et kommersielt bryggeri, og de fylte 130.000 flasker på denne måten i 2010. Aner ikke om de fortsatt gjør det på samme måte, men et kjapt søk viser at tappeutstyr som dette selges til mikrobryggerier.

Mitt poeng var at sammenliknet med tapping som dette, så er neppe litt bobling i hevert ved omstikking et problem når ølet skal karboneres naturlig. Ølet blir helt sikkert ordentlig godt.
 
Leek brewery er et kommersielt bryggeri, og de fylte 130.000 flasker på denne måten i 2010. Aner ikke om de fortsatt gjør det på samme måte, men et kjapt søk viser at tappeutstyr som dette selges til mikrobryggerier.

Mitt poeng var at sammenliknet med tapping som dette, så er neppe litt bobling i hevert ved omstikking et problem når ølet skal karboneres naturlig. Ølet blir helt sikkert ordentlig godt.
Nei, de fyller flaskene sine slik andre bryggerier gjør, du kan se flaskefylleren deres i denne videoen fra 2011,
I en diskusjon der kvaliteten på ølet deres diskuteres (infeksjoner) så svarer bryggeriet at de har forandret tappelinjen "We have moved away from bottle conditioned beers and all our products are sterile filtered and carbonated. "http://www.ratebeer.com/forums/annoyed-at-leek-brewery_189074.htm
Jeg ville holdt meg unna ølene til eventuelle mikrobryggeri som fylte flaskene sine med en slik metode som vist i videoen.

Nå til poenget ditt, og der er vi enige. Øl som tappes med mye oksygen eksponering er gode etter tapping.
Problemet er at de forringes mye raskere. En hjemmebrygger kan forsinke denne prosessen 2-3 ganger ved å lagre ølet kaldt. For humledrevne svake øl er dette et større problem en alkoholsterke øl.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp