slanger inn/ut av fryseboks

sevrin

Norbrygg-medlem
Hei.

Skal i løpet av kvelden i gang med keezer-prosjekt, hvor fryser i etasje over kjøkken skal romme 4 corneliusfat, og 4 tappekraner monteres på kjøkken.
Har de store trekkene i planen klar , men ett problem/utfordring - fryseren jeg har fått tak i ser ut til å være så ny og fin at det er kjølerør over alt. Det ble ihvertfall kondens på alle sider etter å ha kjørt den åpen en stund. Muligens med unntak av bunnen, men jeg vil gjerne beholde den som en tett boks i tilfelle lekkasjer.
Det er snakk om en Electrolux ecn30105w fryseboks.
Spørsmålet er da - er det noen steder det er trygt å borre, finnes det noen hemmelige steder på internett som har tegninger over hvordan boksen er laget, eller bør jeg bite i det sure eplet og gå ut via lokket?
Jeg tenker at det kanskje er lite sannsynlig at det ligger kjølerør i forhøyningen rundt kompressor?
 
Eneste sted er vel i lokket. Mange lager en ramme i treverk mellom fryser og lokk for nettopp kraner og co2 slange
 
Hvis du skrur av lokket, setter på en lav krave av tre og fester lokket i kraven, har du mulighet til full retrett.
 
Jepp, har tenkt på ramme - problemet er at fryseren står på et loft med skråtak, så har ikke mer høyde enn jeg må... Lurer nok på om det blir lokket gitt. 25mm trekkerør, får ta det ut ved en hengsle så jeg har noe å feste røret i på utsiden.
 
Det sikkereste er vel å skru av lokket og lage ei ramme av lekter på toppen og feste lokket på nytt.
Da er det bare å bore hull for slangene i treramma der det passer.
Jeg har gjort dette i forbindelse med glykolkjøling av gjæringsdunken. Hvit gaffatape kamuflerer lektene fint, hvis det har noen betydning.
 

Vedlegg

  • 2015-09-24 18.13.17.jpg
    2015-09-24 18.13.17.jpg
    151,1 KB · Sett: 106
Det blei hull i lokket, trenger resten av takhøyden for å få åpna lokket. Ellers ble baren bra kul. Mangler noen gjennomføringer for å få på resten av tappekranene. Har trukket 6 3/16" slanger + en 8leder, planen er 4 tappekranner (3 til øl, 1 til boblevann), styring av elektriske solenoidventiler for ekstra sikkerhet mtp lekkasje, samt sirkulering av kjølevann for å holde temp i slanger og kraner nede mellom tapping.
Tappet et glass IPA gjennom krana nå nettopp, mener bestemt den smakte litt bedre siden det ble så kult :)
 

Vedlegg

  • DSC_0156.JPG
    DSC_0156.JPG
    77,5 KB · Sett: 117
  • DSC_0160.JPG
    DSC_0160.JPG
    88,6 KB · Sett: 116
Tilbake
Topp