Slik brygger du øl på klikk.no

Så omstendig nok ut den artikkelen, men 1500 kr for en vanlig batch på 50 L? Er det snakk om å bruke ekstrakt da eller? Jeg bruker 200-300 på en vanlig 25 L batch...
 
Men huff, den sedvanlige hybris med at det er så enkelt å brygge bedre øl enn det man får kjøpt i butikken. Det er IKKE nødvendigvis lett...
 
Merkelig det der at det er så forbaska lett, mulig det er jeg som er treg da som
ennå er usikker etter 13-14 brygg allgrain..
 
Nja, jeg synes Cristopher har helt rett i at prinsippene og hovedstegene er lett å forstå og lett å gjennomføre. Han skriver også: "Når det er sagt, så er det en kunst å få kontroll på alle delene av bryggingen."

Det er vel klassisk med ølbrygging som så mye annet; det er enkle prinsipper, men som tar lang tid å mestre til fulle. Også nettopp den erfaringen jeg har gjort meg at det er forholdsvis enkelt å få til et godt øl, men ikke nødvendigvis så lett å få til akkurat det ølet du satt ut for å lage.
 
Det om man brygger bedre øl enn i butikken kommer jo også ann på hva man samenligner det med.  Om man samenligner det med en tuborg eller en ringnes pils så er det jo rimelig lett og vinne.
 
Syntes artikkelen var fin jeg, men noe småpirk er det jo alltids i slik artikler. Feks at bryggetiden ikke øker med volumet man brygger...jo det gjør det! Det tar lenger tid å få kok på 60 liter vann og flaske dobbelt så mange flasker i en 50L batc enn en 25L batch. Utrolig, men sant!  :jaha:
 
cyberklad skrev:
Det om man brygger bedre øl enn i butikken kommer jo også ann på hva man samenligner det med.  Om man samenligner det med en tuborg eller en ringnes pils så er det jo rimelig lett og vinne.

Nei, det vil jeg ikke si. Tuborg og Ringnes er gode pils, og de fleste hjemmebryggede pils jeg har smakt (inkludert under dømming av NM) har ikke vært bedre enn Ringnes eller Tuborg. Det som derimot er sant, er at det er relativt lett å lage øl som mange foretrekker fremfor Ringnes eller Tuborg, men da skyldes det kanskje vel så mye at man foretrekker IPA eller hveteøl fremfor pils siden det er det mange er vant med.
 
Gahr skrev:
Men huff, den sedvanlige hybris med at det er så enkelt å brygge bedre øl enn det man får kjøpt i butikken. Det er IKKE nødvendigvis lett...

Nåå, det var en Speidel der, og da blir det mye enklere, og bedre  ;D
 
Martin E skrev:
cyberklad skrev:
Det om man brygger bedre øl enn i butikken kommer jo også ann på hva man samenligner det med.  Om man samenligner det med en tuborg eller en ringnes pils så er det jo rimelig lett og vinne.

Nei, det vil jeg ikke si. Tuborg og Ringnes er gode pils, og de fleste hjemmebryggede pils jeg har smakt (inkludert under dømming av NM) har ikke vært bedre enn Ringnes eller Tuborg. Det som derimot er sant, er at det er relativt lett å lage øl som mange foretrekker fremfor Ringnes eller Tuborg, men da skyldes det kanskje vel så mye at man foretrekker IPA eller hveteøl fremfor pils siden det er det mange er vant med.

Det virker nesten som det ikkje er lov å like pils som Ringnes, Tuborg, Hansa eller andre typer pils du får i dagligvarehandelen, når du driv med heimebrygging. Personleg har eg ikkje noko imot fabrikkpils, men det er utruleg godt med litt smalere øltyper også. Og det er overhode ikkje alt fra mikrobryggeria som er drikkandes heller. For ei tid tilbake drakk eg Trollbryggeriets Fjordale ( trur eg den heiter ). Det smakte fjøs. Då foretrekker eg heller en grønn Hansa.
 
TerjeR skrev:
Det virker nesten som det ikkje er lov å like pils som Ringnes, Tuborg, Hansa eller andre typer pils du får i dagligvarehandelen, når du driv med heimebrygging.

En god del av industripilsene er helt oki.  Dessuten er de en god kilde til noen ekstra bjørnunger og få flaska  ting på-
 
I
cyberklad skrev:
TerjeR skrev:
Det virker nesten som det ikkje er lov å like pils som Ringnes, Tuborg, Hansa eller andre typer pils du får i dagligvarehandelen, når du driv med heimebrygging.

En god del av industripilsene er helt oki.  Dessuten er de en god kilde til noen ekstra bjørnunger og få flaska  ting på-
Industripilsen er faktisk såpass bra, og billig, at jeg gidder ikke brygge det engang :)
De gangene jeg vil ha pils kjøper jeg den. Resten lager jeg selv :)
 
hmmm såg på bildet av den kværna malten. tror eg har kværna mi innstilt alt for grovt vist det er riktig.
skal den være så knust?  :jaha:
 
På en velhumlet APA bruker jeg ca 250,- for 22 liter, så det brygget må lages av gullkorn for å få det regnestykket til å gå opp  :bank2:
 
Tilbake
Topp