Slik brygger du øl på klikk.no

Jeg synes ikke at 1500 kr er veldig mye. Til et bryggekurs vi ga nylig brukte vi ca. 600 kr til 25 l. Vi handlet

- maltet ferdig knust (28 kr/kg i snitt): 162 kr
- hadde ikke veldig mye humle (siden vi brygget en stout): 94 kr
- det som drev prisen opp var gjæren, siden vi ikke brukte en gjærstarter måtte vi kjøpe alt vi trengte: 185 kr
- og så kom fraktkostnadene: 151 kr

Det er klart det går billigere, spesielt hvis du har en bryggebutikk i nærheten, knuser maltet selv og lager en gjærstarter. Men ikke alle gjør det, og da betaler du mer.
 
cyberklad skrev:
Nah. 1500 er fremdeles veldig mye for 100L også.  Vi brygget 70 liter med 5% til under 300 kroner i helga.

Mye ja, men du kommer vel opp i noe slikt om du kjøper ferdig-kit til 100 liter.... Om man absolutt skulle insistere på at det liksom er fiiint fordi det er dyrt ;)
 
Jeg brygger 100l hver gang. Og normalt kjøper jeg malt kun i hele sekker. Og jeg kjøper også høyst bare 1 rør for hvert brygg og lager gjærstarter i to omganger. Jeg ender da typisk opp med like over 400kr med ingredienser for 100l. Men det skal sies.... Det skal jaggu meg mange brygg for å "nedbetale" anlegget!  ;D
 
Freddy skrev:
(...)
Men det skal sies.... Det skal jaggu meg mange brygg for å "nedbetale" anlegget!  ;D

Det er bare å ta etter det offentlige: Det går på en annen budsjettpost, så det tells ikke ;)
 
Tilbake
Topp