Sliter med humle-aroma-mengden

Tittelen sier vel det meste. Jeg har etter egen og andre's meninger laget god øl flere ganger, men etter egen nese så syns jeg mengden med humle-aroma har vært laber.

Hvis jeg bruker for eksempel Hansa IPA og Brew dog punk IPA (ikke gamle flasker) som referanse punkt så ligger langt unna.

I mitt hode burde humle-aroma være noe vi som hjemmebryggere klarer like bra, fordi det går som regel kortere tid fra jeg starter å brygge til ølet er i mitt glass, enn hva det gjør for den gj.snittlige ølen jeg kjøper i butikken.

Så spørsmålet mitt er hva er de mest typiske måten en hj.brygger mister aroma på?

Det andre er om det at jeg ikke bruker full-kok har noe å si på resultatet? Jeg koker 11 liter som regel og tilsetter ekstrakt, deretter vann opp til 20-23 liter. Jeg koker med IBU 1,04 og tilsetter resten av ekstraktet etter kok.

Det tredje jeg lurer på er om det å tørr-humle i en humle-pose har veldig mye å si? Til Punk IPA'en hev jeg 130 gram humle inn i denne posen, og resultatet av dette var ganske beskjedent.

Hvis jeg skal si noe så føler jeg humle-smaken og fruktigheten kommer mye mer frem enn aromaen..

Tips og triks mottas med takk!
 
Blir posen rimelig full når humla får svellet? Jeg har gjort det der en gang, og resultatet ble sørgelig flatt. Jeg ville droppet humleposen. Hiv humla oppi og la den suse, det er sunn strategi. Kople heller posen på enden av slangen når du tapper, så du fanger opp løse partikler der i stedet, om det er noen.
 
Posen ble som en liten ballong ja etter den este ut.

Bruker ikke slange men flaskefyller så det blir litt vanskelig. Men jeg tenker at jeg kanskje skal tørrhumle litt beskjedent (25-50 gram) så bør det nok gå bra.
 
Hvilket humleskjema har du brukt for bryggene du nevner her da? Maltekstrakt skjuler etter min erfaring humlen mer enn all-grain, som gir en renere/enklere maltprofil forutsatt at du ikke slenger på med masse krystall og spesialmalt. I tillegg kan vannjustering hjelpe noe på å få frem humlen, her ligger det en glimrende artikkel på medlemsforumet.
 
Kan klippe inn den jeg brukte for brew-dog sin punk ipa. Her var det litt tilpasning og gjetting som måtte til for man hadde kun mengden humle og IBU tilgjengelig:

40 gram cascade 30 min
5 gram mosaic 30 min
12 gram Amarillo 30 min
37 gram Amarillo 15 min
35 gram Amarillo 1 min
40 gram mosaic 1 min

16 gram Amarillo, 55 gram mosiac og 60 cram cascade tørrhumlet i pose
 
At jeg ikke koker full mengde? På Punk-ipa oppskriften har jeg "kun" forholdet 11/22 liter (kok/sluttvolum) så jeg trodde ikke det var noe problem. Bitterheten er definitivt på plass, men det kan da påvirke aromaen på en annen måte?
 
Siden du vanner ut til dobbel sluttvolum ville jeg ha sjekket om det kan påvirke humlearomaen. Prøv å sette en batch uten å vanne ut, for å se om du synes dette gir noen forskjell. Jeg synes det iallefall kan være en mulig årsak.
 
- Utvanning
- Redusert effekt av tørrhumling pga humlepose
- Oksydering

ville jeg tenkt som de tre mest plausible årsakene. Å koke halve volumet, for og så vanne ut vil kreve mer enn dobbelte mengden humle.
 
Jeg har ikke erfart no tap av bitterhet grunnet mindre kokevolum, men kanskje det vil være en idé å
ta igjen litt på tørrhumlinga
uten humlepose selvfølgelig
 
Tenker det er første steg ja, vekk med humleposen.

Ift oksidering, hvor mye kan det ha å si når jeg ikke stikker om og bruker flaskefyller?
 
Å bruke flaskefyller direkte fra gjæringskar til flasker er vel en god metode med tanke på å minisere oksygenkontakten med ølet. Tror det er minst like bra som omstikking til flaskekar.
At det er bedre med fat og CO2 kan så være.
 
Med omstikking til flaskekar så må man uansett fylle flaskene med flaskefyller så det er vel strengt tatt bedre å ikke stikke om?
 
Kan klippe inn den jeg brukte for brew-dog sin punk ipa. Her var det litt tilpasning og gjetting som måtte til for man hadde kun mengden humle og IBU tilgjengelig:

40 gram cascade 30 min
5 gram mosaic 30 min
12 gram Amarillo 30 min
37 gram Amarillo 15 min
35 gram Amarillo 1 min
40 gram mosaic 1 min

16 gram Amarillo, 55 gram mosiac og 60 cram cascade tørrhumlet i pose

Er dette 20 liter?
Det er jo ikke oppsiktsvekkende store mengder humle her. Du kan prøve å redusere/fjerne tilsetningene på 30 min, legge til et nytt trinn på 5 min, og 4-doble tilsetningene på 15, 5 og 1 min.

Et annet tips er steeping, altså kjøl ned til 70-80 grader før du slenger opp "1 min"-tilsetningen. (Uten pose, seff)
La det stå å trekke en halvtimes tid før du kjøler helt ned. Bonus: klar vørt, uten stress.
 
Er dette 20 liter?
Det er jo ikke oppsiktsvekkende store mengder humle her. Du kan prøve å redusere/fjerne tilsetningene på 30 min, legge til et nytt trinn på 5 min, og 4-doble tilsetningene på 15, 5 og 1 min.

Et annet tips er steeping, altså kjøl ned til 70-80 grader før du slenger opp "1 min"-tilsetningen. (Uten pose, seff)
La det stå å trekke en halvtimes tid før du kjøler helt ned. Bonus: klar vørt, uten stress.

Jeg syntes det var veldig mye men så har ikke jeg laget mye IPA heller :p

Skal definitivt prøve på nytt og endre litt på humleskjemaet OG tilsette humlen sammen med resten av ekstraktet. Jeg pasteuriserer alltid i 15 min så da kan humla bli med.
 
Tilbake
Topp