Sliter med kullsyre

Nybegynner med beerbrew 30 og 4 batcher
Som overskriften sier så sliter jeg med kullsyre og relativt flatt øl og håper noen kan gi en pekepinne på hva jeg gjør galt

Blitt brygget pale ale, par red ale og brown ale som er kjøpt som ferdigsett, har ligget noe poeng under med OG (snakk om par tre poeng) og rundt 22-24 liter hver gang. Blitt brukt tørrgjær som har fulgt med settene, gjæret i skap i 14 dager, omstikket til nytt kar med sukkerlake, der jeg har brukt vanlig sukker på 6g/l, byttet til rørsukker sist nå i håp det ble noe bedre. satt flaskene på badet i 14 dagers tid, deretter på kjøl.

Så godt som alle flaskene har bunnfall, men mangler skum og kullsyre. Ølet er noe uklart, men smaker godt.
Er det noe jeg kan prøve annerledes evt mer sukker?

takker for alle svar og tips å tricks

Morten
 
Hva med flaskene/korkene/korkemaskinen?
Klarer du å vri korken rundt etter den er kommet på?
Sette noen flasker på hode en dag eller fem og se etter lekkasje?

Tørr eller fersk gjær skal ikke ha noe å si såfremt den er ok.
Du kan jo forsøke med 7g/l og se om det hjelper.
 
Hva med flaskene/korkene/korkemaskinen?
Klarer du å vri korken rundt etter den er kommet på?
Sette noen flasker på hode en dag eller fem og se etter lekkasje?

Tørr eller fersk gjær skal ikke ha noe å si såfremt den er ok.
Du kan jo forsøke med 7g/l og se om det hjelper.
Korkmaskinen er en solid sak og ikke den billigste, så den er ikke problemet, men skal sette noen flasker oppned så ser vi etter lekkasjer
 
Spørsmålet var vel mer om du bruker såpe til å vaske flaskene med, i så fall hva slags type?
Den krystall soda fra ølbrygging.no Har den i vaskekommen med vann og bruker flaskebørsten. skylles med rent varmt vann. Lar dette renne av så starsan like før tapping med flaskevaskeren også fra ølbrygging.no
 
- Hva var OG og FG på dette brygget? Må spørre for sikkerhetsskyld.
- Hvilken temp har du på badet? Kan godt ligge på 20-25 grader. Står de på kaldt gulv kanskje?
- Hvordan tilsetter du sukker? Som sukkerlake eller bare sukker rett på flaske? Anbefaler koke opp en sukkerlake og bruke en doseringsprøyte.
 
- Hva var OG og FG på dette brygget? Må spørre for sikkerhetsskyld.
- Hvilken temp har du på badet? Kan godt ligge på 20-25 grader. Står de på kaldt gulv kanskje?
- Hvordan tilsetter du sukker? Som sukkerlake eller bare sukker rett på flaske? Anbefaler koke opp en sukkerlake og bruke en doseringsprøyte.
Heisann! Dette gjelder flere brygg, både der jeg har truffet OG og FG spott on, og der jeg ikke var like heldig. Gjæringskaret står i gjærskap med STC-1000 styring. Har laget sukkerlake til alle mine brygg, der jeg tilsetter laken først i et rent kar, derretter bruker hevert til å stikke om ølet.
Flaskene står på badet med 23-25 grader i 14 dager ca.
Men kan teste ut doseringsprøyte!
 
Høres ut som selve bryggeprosessen utføres helt riktig. Det som slår meg som en mulig årsak, og som kanskje bekreftes ved at du ligger noen poeng under estimert OG, er at gjæra ikke makter oppgaven helt. Den restgjæra som blir med over i flaskene er kanskje ikke "potent" nok til å omdanne sukkeret til kullsyre. Sannsynligvis vil det skje ting etter hvert - HVIS dette er årsaken.
Ville uansett ha byttet ut tørrgjæra i settene med typeriktig vare, evt våtgjær.
 
Sist redigert:
Høres ut som selve bryggeprosessen utføres helt riktig. Det som slår meg som en mulig årsak, og som kanskje bekreftes ved at du ligger noen poeng under estimert OG, er at gjæra ikke makter oppgaven helt. Den restgjæra som blir med over i flaskene er kanskje ikke "potent" nok til å ommdanne sukkeret til kullsyre. Sannsynligvis vil det skje ting etter hvert - HVIS dette er årsaken.
Ville uansett ha byttet ut tørrgjæra i settene med typeriktig vare, evt våtgjær.
Takk for inspill og gode tips.
 
Andre ting å sjekke/tenke på;

Headspace på flaskene
Malt typer, bruk noe malt for bedret skum/skumstabilitet (proteiner I øllet) Carafoam f.eks
 
Tilbake
Topp