Sliter med lav OG! Tenker å prøve noe nytt. Meninger?

Enig at å sprinkle vann over malten høres lite effektivt ut sammenlignet med partiskylling, men jeg har god erfaring med det. Jeg bruker BIAB og heller vann over posen. Effektivtet på 80-tallet, noen ganger høyt på 80-tallet. Jeg hadde lavere tall før, men jeg har begynt å skylle mer, samt pH justere vannet, så det kan jo være et triks å prøve.
Syns det er greit at noen modifiserer de litt for kategoriske uttalelsene en kan møte her inne. Det finnes veldig mange varianter å brygge på, og min ringe erfaring er at en faktisk selv må finne ut både hva som passer best og eventuelt hva som gir mest effektivitet. Jeg har et tre-kjelers oppsett hvor jeg skyller kontinuerlig ved hjelp av slange med "sprinkler" i form av et munnstykke med slisser som sørger for å spre vannet over maltsenga. Med tilnærmet lik avrenning direkte i kokekjele som tilførsel av skyllevann kan jeg ikke se at dette er mer tungvint enn å partiskylle - det eneste som er en smule tungt, er å få løftet HLT-en (kjøleboks) med skyllevann til riktig høyde, men siden jeg sjelden bruker mer enn 15 liter, syns jeg ikke dette er spesielt mye. Jeg måler selvsagt SG på det som kommer ut av mesken etter skylling for å unngå tanniner, bare så det er sagt, men det er heller ikke særlig slitsomt.

Når man leser at Speidel-bryggere varierer i effektivitet 70%-90%, må man spørre seg om alle måler likt. En slik feilkilde er trub. Stor forskjell om du har 25 liter med riktig OG i gjæringskaret, dersom de 5 nederste literen ikke kan drikkes...
PH Stabilizer er en buffer. Alle buffere fungerer innenfor gitte parametre. Er du utenfor, vil den ikke kunne redde deg. Det er derfor viktig med vannjustering, og nyttig med en buffer for å hjelpe med den siste stabiliteten.

Tilbake
Topp