Sliter med lav OG

ASJ

Hei,

Jeg er en helt fersk brygger. Jeg lager for øyeblikket veldig små batcher (2X4 L per omgang) og er nettopp ferdig med min tredje runde.

Jeg har slitt med å få opp OG på alle batchene. Den siste IPA batchen hadde bare 1030 OG, noe som jeg forstår vil gi under 4 % ferdig. I følge oppskriften skulle OG vært ca 1070, så jeg gjør tydeligvis noe feil i prosessen.

Link til oppskriften brukt:
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=%2315%20-%20Majipa&mine=&sort=rating&stylesort=0&numshow=100&namesearch=&brewersearch=

Jeg brukte akkurat samme mengde korn som i oppskriften når jeg mesket. Derimot mesket jeg kun i 60 minutter (66 grader) i forhold til den litt lengre meskeprosess i oppskriften.

Jeg antar at manglende sukkerinnhold må skyldes både/eller:
1) at kornet ikke var tilstrekkelig kvernet
2) for kort mesketid

Er det noen som kan gi meg en pekepinn på om dette stemmer?

a) Hva slags kvern bruker du?

b) Viser termometeret ditt riktig temperatur?

c) Hva slags oppskrift/malt har du brukt?

Hei,

Jeg har så små batcher at jeg kverner det manuelt med kjevle.
Termometeret ser ut til å være ok, kokte opp en kjele med vann og den steg jevnt opp til kokepunktet.
Til 4L batch brukte jeg
-950g pale malt (7 EBC)
-100g cara pilsener (7 EBC)
-100g cara crystal (120 EBC)

Ang kverning av malten tror jeg at jeg heller kvernet for mye enn for lite.

Du kan jo prøve å gjenta samme batch, men å øke mesketiden til 90 minutter. Dersom du har mulighet til å finsjekke termometeret så kan det kanskje være verdt et forsøk.

med den oppskriften har du med OG 1030ifølge beersmith en effektivitet på 34%.
Mye sannsynlig at det skyldes kverningen, men hvilket meskesystem du har, og tapet du har i form av utvunnet sukker som blir igjen der
spiller en nokså stor rolle også på så små batcher.

takk for svar.

Jeg synes det høres litt rart ut at mesketiden er for kort da jeg kjøpte en "ferdiglaget" maltblanding fra brooklynbrewshop som var svært lik der mesketiden var 60 min og gav ca 7%.

to spørsmål:
1) Hvis malten ikke var kvernet tilstrekkelig, er det mest sannsynlig for mye knust, eller for lite?
2) hvordan finsjekker mantermometeret?

edit:
jeg må kanskje legge til at jeg gjorde følgende i meskeprosessen for 4L:
-tilsatte malten i 2,5L vann.
Mesket i 1 time på 66 grader.
Mashet ut i 5 min på 75 G.
Tilsatte 2,5 L vann på 71 grader og silte over malten slik at total vørtermengde ble 5L.
Kokte dette i 1 time og tilsatte humle slik at endelig vørtermengde til gjæring ble 4 L.
Målte med hydrometeret (1030).   

Ved hvilken tempertur målte du OG? De fleste øschlevekter er kalibrert ved 15 eller 20 grader.

For fin kverning vil gi godt utbytte, men problemer med skyllingen. I verste fall stopper det opp. For grov knusing gir dårligere utbytte.

Hvordan stiler du ut vørteren fra mesken?

Jeg målte vørteren ved 19-20 grader.

Jeg tror malten var for fint kvernet heller enn for lite.

Da jeg silte vørteren fra malten (før koking) ble den silt 3 ganger gjennom en grov sil, og den 4. og siste gangen gjennom en fin sil.
(jeg silte også etter koking en gang gjennom finsil for å få ut mesteparten av humlen).

ASJ skrev:
2) hvordan finsjekker mantermometeret?
.   

Om du kunne teste det side ved side med et annet termometer som du vet er riktig, så ville du kunne eliminere termometeret som en mulig feilkilde.

Tilbake
Topp