Første brygg - Speidel - Lav OG

Hei,

Takk for tipset!

Ser da at du ville brukt 32,7L vann totalt på samme brygget og ender på 23L.

Jeg brukte ca 35 og ender på 25 så da høres det jo ut som det er samme mengde avkok hos oss begge!
Da skjønner jeg ikke hvorfor oppskriften mener jeg skal havne på 22, isåfall må jeg koke enda lengre.

Regner med jeg ville truffet OG bedre hvis jeg hadde brukt samme mengde vann som deg.
Frister veldig å kjøre samme oppskrift en gang til, men får holde med 50L med American Blonde i første omgang :)
Da ville jeg enten startet med mindre vann, eller skylt ned mindre. Jeg justerer som regel med skyllevannet, men vet somregel at avkoke blir 4-4,5l/time, og justere bare etter det[emoji4]



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Spar pengene på refreaktometeret, synes nå jeg. Du kan bare bruke det før fermentering og da er det sikrere å bruke "good ol´" hydrometer for å måle OG og FG…
@PetterD Jeg greidde å skrive noe som viser seg å ikke være korrekt. Oppdaget nemlig i etterkant at man kan avlese FG med et refraktometer!

For å lese FG med refreaktometer så benytter man "Part II" her: http://www.brewersfriend.com/refractometer-calculator/
Testa i dag og det stemte - dobbeltsjekket med et hydrometer. Så altså, refraktometer kan lese både OG og FG.

Ps. Har forresten akkurat bestilt meg en Tilt fra USA. Etter at mitt fjerde hydrometer gikk i gulvet med et knas i går kveld – med dertil bittesmå glasskår som sitter fast i fingrene og ikke vil ut etter å ha brukt fille for å vaske vekk – så fant jeg ut at dette gidder jeg ikke mer!
 
Heisann,

Takk for info!

Jeg er allerede på mitt andre hydrometer selv og gikk til anskaffelse av et refraktometer forrige uke
for å kunne måle underveis, men brukte ikke dette når jeg målte FG.

Endte forøvrig opp på en FG på 1006 så fredag kveld ble det flasket 43x 0,5 Amerikansk Blond.
Satt samtidig et lite test-prosjekt med 10L Rema Epljeuice med WLP775 fersk gjær.

Neste helg blir det flasking av batch #2, så nå blir det spennende å smake på brygget snart :)

brygg1.jpg

Vil veldig gjerne høre mer om erfaringene dine med Tilt!! :)
 
Sist redigert:
Ps. Har forresten akkurat bestilt meg en Tilt fra USA. Etter at mitt fjerde hydrometer gikk i gulvet med et knas i går kveld – med dertil bittesmå glasskår som sitter fast i fingrene og ikke vil ut etter å ha brukt fille for å vaske vekk – så fant jeg ut at dette gidder jeg ikke mer!

Har vært innom nettsiden til Tilt, de ser jo helt knall ut. Men her snakker vi vel hydrometer/termometer til å ha i gjæringsspannet, og ikke erstatning av det du knuste direkte, og spesielt da til selve bryggingen, eller tar jeg helt feil nå?
 
Wow! Den var det fart i! :)

Har så langt vært heldig (men har kun 2 brugg med US-05 under "beltet" så langt).
Er kanskje noen gjærtyper som er mer hissige enn andre ?
US-05 er behagelig og lett å brygge med. Tåler mye, er nøytralt, rydder bra opp og er i mine øyne et perfekt gjær å jobbe med når man starter med ølbrygging.

Eneste ankepunkt er at det er nøytralt og dermed litt kjedelig. Men det er en smakssak.
 
Har vært innom nettsiden til Tilt, de ser jo helt knall ut. Men her snakker vi vel hydrometer/termometer til å ha i gjæringsspannet, og ikke erstatning av det du knuste direkte, og spesielt da til selve bryggingen, eller tar jeg helt feil nå?
Det er korrekt, avlesning kun i spannet. Men det er akkurat i denne perioden mine hydrometer blir knust, mens de står på kjøkkenbenken i påvente av avlesning. Jeg gjærer dessuten med åpne kar og har dermed ikke ploppingen som noen indikator, uten at det nødvendigvis betyr så mye. Tilt'en er ikke nødvendig, men et "kjekt å ha" instrument
 
Den 17 Desember, etter 2 ukers gjæring på 18C og 2 ukers karbonering (2stk drops per 0,5) ble den første batchen satt i kjøleskap for modning, og den første test-ølen åpnet!

Var godt karbonert og god (men litt flat) smak. Kjente ingen usmak eller dårlig lukt fra brygget.
En fantastisk følelse å smake på sitt aller første brygg :).

10 dager etter har lageret av flasker som står til lagring blitt betraktelig mindre. Tvilsomt om det er noen igjen når øl`et er offisielt "ferdig"..

. Beer.jpg
 
Tilbake
Topp