Slutter ikkje å gjære

Eg har 2 pale ale og 1 tørr stout ståande til gjæring på 17. døgnet. Alle tre ca 23 liter. Eg sette startar på eitt rør på ca 1,5 liter per dunk. Det er fortsatt aktivitet i alle dunkane. OG 1050 på alle. Gjæringstemp 20 gr. Er det for mykje gjær? I så fall skal eg la det gjære heilt ut eller skal eg ta FG og tappe om hvis Fg er under 1014? Forslag? Kva med karboniseringa når det er att aktivitet i ølet? Redusere sukkermengde?
 
La det gjære ut før du foretar deg noe. Men er du silker på at det ikke bare er CO2 som unslipper og at gjæringen ikke egentlig er ferdig?
 
Det er mange minutt mellom kvart plopp i gjærlåsen, men der er tydeleg aktivitet. Eg har brygga 15--16 brygg tidlegare utan liknande problem. Då har all aktivitet vore over etter max 8 -10 dagar. Det er andre brygget med gjærstartar. Det første gjekk veldig fint. Desse brygga har stått litt kaldare, men romtemp er 19-20gr og skal vere godt innanfor.
 
Som Gahr sier: Aktivitet i gjærlåsen trenger ikke bety aktiv gjæring, kan vel så gjerne være CO2 som går ut av løsning.
 
Har samme problem for første gang har ikke gjæra lagt seg ned etter endt gjæring, 14 dager i primær. . FG nå på 1.000 men det lukter gjær.

Jeg har ikke opplevd at det lukter så mye gjær etter 14 dagers aktiv gjæring. Må jeg tilsette vinsvovel for å få gjæra til å legge seg?
 
Tappa på flasker i går. FG på 1008 på pale ale'n, og 1012 på stout'n. Ingen avvik i smak eller lukt. Men det var tydeleg aktivitet i ølet. Når vil ein eventuelt merke om det er infisert? Ser heller ikkje at det skal vere infeksjon i tre ulike dunkar. Eg er svært nøyen på å vaske og la det ligge i star san-bad. 
 
HvalerNB skrev:
Gahr skrev:
SG på1.000 høres infisert ut...

Håper ikke det. Har star san alt like grundig som før.
Hvordan pleier infisert å lukte?

Well, det kommer jo an på hva slags infeksjon det er... Men det er uhyre sjelden at et øl gjærer ut til 1.000 uten at det er noe muffens (om man ikke lget surøl). Er du sikker på at oechslevekten din er korrekt?
 
Gahr skrev:
HvalerNB skrev:
Gahr skrev:
SG på1.000 høres infisert ut...

Håper ikke det. Har star san alt like grundig som før.
Hvordan pleier infisert å lukte?

Well, det kommer jo an på hva slags infeksjon det er... Men det er uhyre sjelden at et øl gjærer ut til 1.000 uten at det er noe muffens (om man ikke lget surøl). Er du sikker på at oechslevekten din er korrekt?


Hei. Prøvde med en ny oechlevekt. F.G på 1.011 ser mer ut som riktig. Det lukter alkohol og noe annet stramt som gir seg etterhvert som måleglasset får stått litt. Pluss gjærlukt. Slik har jeg aldri opplevd før.
 
Tilbake
Topp