Små batcher fra ølsett?

Har fått for meg at jeg vil holde på med mindre batcher, 5-10L(liker bryggeprosessen nesten mere enn å drikke ølet, hehe, så det er for å frigjøre utstyr). Ølsett(ekstrakt) er vel som regel beregnet på ca 20L og der skal man vel tilsette ca 1kg sukker/spraymalt. Det jeg lurer på er om jeg vil brygge kun 10L, er det da best å dele ekstrakten i to og tilsette halve mengden anbefalt sukker? Eller er det best å bruke hele boksen med ekstrakt og ingen sukker? Trenger disse ølsettene noe ekstra sukker/spraymalt for å gjære som beregnet?

Er det kanskje like greit å kjøpe ekstrakt + humle i løsvekt og lage det fra bunnen av?

Hei

Burde være bra å bruke 1 boks til ca 10 liter øl. Kanskje koke med litt humle.Ikke bruk sukker.
Hvis du vil ha sterkere øl kan du jo spe på med litt spraymalt. Man du bør da også bruke mere gjær.

Kenneth

Brygger du halvt volum med en hel boks fra ølsett, vil du antakelig få relativt lav utgjæring, siden slike sett er laget nettopp med tanke på å tilsette sukker. Men det er jo lov å prøve!

Brygger du halvt volum med en hel boks fra ølsett, vil du antakelig få relativt lav utgjæring, siden slike sett er laget nettopp med tanke på å tilsette sukker. Men det er jo lov å prøve!

det der fikk meg til å tenke.
jeg har jo satt et brygg for en uke siden, der jeg brukte 2 ekstrakt bokser.
en boks vil gi 23 liter, så jeg kutta ut sukkeret og bytta det med en boks ekstrakt.
grunnen var fordi jeg fikk et tips om at det var en god ide.
var det ikke så smart likevel da?

Det kan nok bli litt vel fyldig og kanskje tippe over mot litt søtt, men jeg tror det kan bli greit øl av det.

håper da virkelig det blir noe jeg kan kose meg med.
håper ikke det blir for søtt da, liker mer syre i smaken.
blir spennede da.

Hei.

Muntons gold sett inneholder 2 bokser ekstrakt istedet for sukker. Ikke noe problem med utgjæring.

Kenneth

Ja, utvalget i ølsett som ikke er beregnet på tilsetting av sukker har blitt såpass bra at det egentlig ikke er noen grunn til å kjøpe de tradisjonelle settene lenger.

men dette var et geordie sett, som man skulle tilsette sukker.
muntons sin har jeg gjordt en gang før, det var veldig godt.

Hei! Tror ikke det er noe problem med at du ikke tilsatte sukker. Bedre enn å tilsette iallefall.

Har opplevd at ølet ble noe søtt,men da brukte jeg en boks lys og en boks mørk ekstrakt. Tror det ble 1014. Er vel laveste utgjæring  jeg har hatt noensinne.

Har laget 9 liters batch på 1 boks. Ikke noe problem da med utgjæring. Ble ca 1012 på denne med lys ekstrakt og saflager s23 gjæret på 12 grader.

Lyst ekstrakt tror jeg gjærer bedre ut enn mørk.

Kenneth

Brygget et Coopers lager kit med halv vannmengde istedenfor full mengde og sukker. Dette ølet ble ekstremt bittert og egnet seg best for sluket. Har også prøvd å tilsette et lyst øl-kit(ferdig humlet) til en porter for å få den übersterk. Dette resulterte i en porter så søt at den knapt var drikkandes. Tror at skylden for at den ble så søt er at de som lager disse kitene tar høyde for at de skal gjæres med en kilo sukker, som vil gjære helt ut uten å tilføre noe restsødme.

Tilbake
Topp