Smaks problem

Hei.
Har laget ferdig et brygg Canadian Blonde med Brew enhncer 1 og 250 ml lyng honning.
Det er har stått på flake i 3 dager nå.
Åpnet en for å få et hint av hvordan smaken på brygget vil være.
Synes at det smakte for mye honning og relativt mildt dame øl.
Jeg hadde en OG som var på 1057 og FG 1020.
Startet med en temp på 16 grader i skapet mitt. Økte til 19 etter 4 dager. Det stod og gjæret i 2,5 uker.

Spørsmål : Kan jeg hele brygget tilbake i gjærkaret, hele i en pose med US 05 og få bort mye av honning smaken. Samt øke alko prosenten.

?

Jeg tror jeg vil fraråde å helle flaskene ut i gjæringskaret for å gjære mer. Det er for det første mye arbeide, det er ny runde med flaskevask etterpå, det vil helt sikkert introdusere mye luft inn i ølet, så du kan få oksyderingsproblemer senere, og ikke minst åpner det muligheter for at ølet blir infisert.

Dessuten tror jeg ikke egentlig at gjæren fjerner honninglukt. Om jeg ikke tar helt feil, er honning stort sett sukker, og siden sukker ikke smaker noe utover sødmen, så er det ulike aromastoffer som gir honningduften. Dermed er det lite trolig at gjæren vil fjerne lukten i særlig grad. FG er vel i høyeste laget, er du sikker på at den var ferdig utgjæret da du tappet? Alternativt kan du ha mesket så du har fått med mye ikke-gjærbart sukker. Hva var mesketemperaturen din? Om det er US-05 du har gjæret med tidligere, så er det ikke egentlig noen stor grunn til at den skal gjære mer ut nå enn i første omgang, så om du skal helle ut og gjære på ny, bør du i hvert fall sikre deg at du bruker en gjær som gjærer bedre ut enn den du opprinnelig brukte. Safale US-05 er bare spek'et til middels utgjæring.

Jeg vil foreslå at du aksepterer brygget som det ble. Om det er et søtt og mildt honningøl som du synes er et dame-øl, så server det til damene, og så kan du ta med erfaringene til neste brygg og sikte litt annerledes. 

Hvis det har gjæret i 2 uker og ikke er kommet lenger ned, så er der definitivt nok ugjærbart sukker. Hvis ikke gjæren har gjort det på 2 uker, tviler jeg på at 2 til vil gjør det.

Som Anders sier, server det til damene  :)

Ikke akkurat de det jeg hadde håpet på fra dette ekstrakt settet. Får prøve meg på et bryygselv neste gang. Takk for utfyldende svar..

Tilbake
Topp