Smakspåvirkning av underpitching eller høy temp på lagergjær

Mine første brygg for en del år siden var med 2124 bohemian lager. Disse var svært vellykket, men jeg gjorde nok en del feil i forhold til temperatur og gjærmengde. Jeg brygget spesielt et veldig bra juleøl som jeg nettopp prøvde å kopiere.

Tidligere kjølte jeg ned vørteren til rundt 20-21 grader, og satte gjæringskar i et rom som holdt omtrent 10 grader. Jeg brukte en simpel gjærstarter - 1 pakke gjær, og knappe 2 liter starter, som jeg ikke ristet noe særlig på såvidt jeg kan huske. Det skulle gi omtrent en fjerdedel av anbefalt antall gjærceller. Det gjæret likevel fint de 5 gangene jeg gjorde dette.

Denne gangen brukte jeg 2 pakker gjær og magnetrører. Litt underpitching denne gangen også, 400 milliarder celler vs anbefalt 525. Kjølte så langt det gikk med vann fra springen, 16 grader, og satte bøtta på 8 grader, og økte med 0,5 pr dag til 10,5.

Smaken denne gangen ble langt kjedeligere (men garantert en langt mer typeriktig lager). "Problemet" er at jeg likte det mye bedre forrige gang! Spørsmålet blir da om en eller begge disse faktorene er forklaringen på den annerledes smaken, som jeg vil si var en god del mer fruktig/fyldig/søtlig enn den vanlige lager-smaken. Hvis jeg ønsker å kopiere den, bør jeg underpitche med vilje, eller gjære varmere? Eller kan forklaringen ligge et helt annet sted?
 
Underpitching og for høg temp vil bidra til ester og fruktig smak, så du vil nok ynskje og gjenta den fyrste bedrifta.
 
Tilbake
Topp