Smakstilsetning i gjæringsdunk?

Hei alle bryggere!

Fersking her som i går hadde en rekke uheldige omstendigheter som gjorde at bryggingen ikke gikk som den skulle.
Brygget en belgisk wit på en Speidel 20L hvor det skulle tilsettes koriander og appelsinskall siste 5 minutter av kokingen. Problemet mitt ble at jeg måtte reise avgårde i all hast mens brygget kokte og kom tilbake etter at programmet var ferdig. Stresset ble det kastet i appelsinskall og koriander etter kokingen og fikk heller ikke kjølt ned brygget raskt som planen var.

Jeg er selvsagt redd for 2 ting:
1. At brygget har blitt dårlig pga bakterier
2. Dersom dette ikke har skjedd at brygget ikke får den nødvendige smaken av koriander og appelsin.

Noen tips til hva jeg bør gjøre fremover. Vil det være noen hensikt å tilsette noe i gjæringstanken og når vil jeg kjenne om ølet vil skylles i dass?
På forhånd takk for gode råd!
 
Du vil kjenne om ølet eventuelt bør helles i dass når du smaker på det ferdige produktet... .

Hvor varm var vørteren da du helte i appelsinskall og korianderfrø? Hvis vørteren var varm har du antakelig fått trukket ut en del smak og aroma uansett.

RDWHAHB! Det går sikkert fint.
 
Takk for rådet. Vørteren var nok ganske varm så da satser jeg på at den har fått trukket ut en del smak og aroma og krysser fingrene for at det blir øl ut av det...
 
Slenger på et spørsmål her, skal brygge det samme brygget (Belgisk wit Allgrain ) bruker en noen form for klaringsmidler da.?
 
TroSev skrev:
Slenger på et spørsmål her, skal brygge det samme brygget (Belgisk wit Allgrain ) bruker en noen form for klaringsmidler da.?

Jeg pleier ikke det.
 
Tilbake
Topp