Snart Jul!

Frank N

Norbrygg-medlem
Siden jeg ikke har heilt roen på lagerbrygginga ennå, så tenkte jeg å brygge en Andrimne Imperial Stout som juleøl i år. Men kanskje jeg skulle putte en nellik eller 10 oppi.
Hvor mye er for mye og hva er for lite nellik å ha i?  (eller burde jeg kanskje bare glemme denne sinnsyke ideen?)

-har aldri brukt dette til brygging før..
 
Hei

Hadde 5g nellik oppi mitt juleøl, det ga en svak nellikaroma og noe smak om man kjenner etter. Akkurat passe for meg ihvertfall. Hadde 20l vørter etter koking.
Ølet er ganske ferskt enda så mulig aroma/smak forsvinner noe med tiden.

Min bryggekompis lagde et øl med 40g nellik (samme mengde vørter), dette ble mildt sagt nellikjuice  ;D
 
Jeg tok utgangspunkt i en Christmas Ale, Gahr Edition, og tilsatte med 15 minutter kok igjen litt revet appelsinskall, litt revet ingefærrot, 5 stk. nellikspiker og 2 stk. kanelstenger. Jeg hadde planlagt å tilsette 2 stk. stjerneanis også, men glemte posen i butikken. Tror, etter å ha lest litt om stjerneanis i juleøl, at dette var like greit  ;)

Vørteren hadde etter nedkjøling et ganske markant "julekrydderpreg", men ved tapping etter 15 dagers gjæring var det kun et svakt hint igjen av krydderet. Til jul tror jeg dette kommer til å bli knallgodt!  :skitbra:
 
Takk for svar folkens.. tror jeg skal respektere rådet fra oppfinneren i dette tilfellet:

Gahr skrev:
Jeg synes ingenting nellik er akkurat passe.;)

Nellik i Imperial Stout er forhåpentlig ikke det smarteste jeg har klekket ut iløpet av min karriere som hjemmebrygger. hehe...  ;D
 
Hehe, ikke ta mine meninger som "the Gospel Truth". Men jeg er jevnt over ingen fan av nellik i øl.
 
Noen som kan gi meg tilbake mld på denne oppskrifta?
Det jeg er litt skeptisk til er nelikk.

Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
5,00 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 1 88,5 %
0,30 kg Caramel/Crystal Malt - 80L (157,6 EBC) Grain 2 5,3 %
0,25 kg Chocolate Malt (886,5 EBC) Grain 3 4,4 %
0,10 kg Aromatic Malt (51,2 EBC) Grain 4 1,8 %
35,00 g Challenger [7,50 %] - Boil 60,0 min Hop 5 24,8 IBUs
25,00 g Goldings, East Kent [4,50 %] - Boil 25,0 min Hop 6 7,4 IBUs
20,00 g Goldings, East Kent [4,50 %] - Boil 10,0 min Hop 7 3,1 IBUs
20,00 g Coriander Seed (Boil 5,0 mins) Spice 8 -
10,00 g Cinnamon Stick (Boil 1,0 mins) Spice 9 -
5,00 g Cloves (Boil 0,0 mins) Spice 10 -
2,0 pkg German Ale/Kolsch (White Labs #WLP029) [35,49 ml] Yeast 11 -
15 g Appelsinskal (revet)

Snur debatt....
 
Ser jo greit, men ville muligens flyttet kanel stanga til 2 eller 5 min da den trenger litt tid på å frigjøre smaken.
 
Som indikert i tidligere poster ville jeg ha flyttet nelliken tilbake i kjøkkenskapet....;D
 
Heisann ja,

Jeg er også litt på jakt etter Juleøl. Jeg ønsker ikke mer enn 4,5 kilo malt. I en slik oppskrift, bør jeg da redusere alt tilsvarende, eller vil det holde å redusere Pale malten ned til 4 kg?

OG hva med å legge til tranebær samt fjerne koriander og nellik?

For så hive all krydder (dvs appelsin, tranebær og kanel) i når det er f.eks 10 minutter igjen av koketid? Eller er koriander viktig i en slik oppskrift?

Jeg må få brygget dette til helga slik at jeg kan få lagret det til jul, og jeg kommer til å sitte igjen med noe rundt 20 liter vørt tenker jeg.

All hjelp mottas med stor takk:)
 
Sirtom skrev:
Hei

Hadde 5g nellik oppi mitt juleøl, det ga en svak nellikaroma og noe smak om man kjenner etter. Akkurat passe for meg ihvertfall. Hadde 20l vørter etter koking.
Ølet er ganske ferskt enda så mulig aroma/smak forsvinner noe med tiden.

Min bryggekompis lagde et øl med 40g nellik (samme mengde vørter), dette ble mildt sagt nellikjuice  ;D

NellikJuice ?? Tullball!  :D
 
Tilbake
Topp