Sodastream fatpakke

Har selv kjøpt sodastream-regulator, men enda ikke fått den i drift. Pakninngen ser ikke ut til å være riktig for AGA. Har også hørt at man kan ha noen uhell med disse regulatorene (type "boom") ifm at de tas av/på. Dette går jo veldig fint på kullsyremaskinene, så skjønner ikke helt det.

Kanskje orakelet @Oddvar Demmo (eller andre) kan fortelle litt om forskjellen på AGA/Sodastream og vanlig gassflaske når de er i bruk? Vanlig gassflakse kan man jo skru ifm demonetering.

På en Sodamaskin er det ikke trykk på hele tiden, bare når du trykker på karbonering og da trykker du inn ventilen på patronen, I et tappesystem for øl med de regulatorer/overganger vi bruker er det trykk på ventilen og pakningen hele tiden og pakningen kan da "blåses" opp hvis det er trykk i patronen fremdeles når den taes av så det skal ikke gjøres før den er tom. Dette er vel ikke sååå farlig men kanskje skremmende smell for dem som ikke liker det. Noen overganger har manuell, skru på toppen for å løse ut ventilen på patronen, bare å skru den opp så skjer det ikke noe. Nå har jeg en del overganger og regulatorer men har ikke opplevd denne "smellen", sansynligvis fordi ingen har denne porøse oppblåsbare pakningen.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Hvordan vet man om man har denne "porøse oppblbare pakningen"? Hvilken pakning bør man ha mellom regulator og pateron? (Ser alt fra silkion og og gummi til nylon og fiber blir brukt)
 
Jeg kjøpte den pakken fra mesterbrygg. Har fungert godt hos meg. Har i tillegg ei 2-kgflaske fast i øleskapet, er så heldig å ha Brewshop plassert mellom meg og jobb så fylling er null problem. Men jeg bruker sodastreampatroner på fermzillaen, mottrykkfyller og sånt småplukk. Veldig greit egnet for sånt og et strålende alternativ for et helt oppsett dersom fylling av større flasker ikke er mulig
 
Takk for svar alle sammen! Får bruke morgendagen på å bestemme meg. Godt å høre at det ikke blir feil uansett hva jeg velger :)
 
Den metoden er enkel, jeg byttet selv over ventilen fra en gammel til ny større flaske her om dagen (har noe stash jeg ikke får fylt nyere flasker med enkelt), og kan bekrefte at dette fungerer utmerket.

Så med enkelt tilgang på tørris, er det der meget enkelt.
 
Jeg hadde ikke kjøpt noen av pakkene... For meg (personlig) er det feil på alle.
Dersom du ikke har CO2 fyllemulighet, vil det trolig heller ikke komme. Dette bør du sjekke grundig da 2-5Kg er og foretrekke. Enkelte bryggebutikker har startet med Co2.
... men ... om man går ut fra at du ikke kan fylle, er Sodastream en god løsning #2.
Se nederst for lenke til hva du trenger + kombinasjoner.

Jeg hadde ønsket en regulator som passet direkte på Sodastrem med JohnGuest kobling, og kun 1 manometer. JohnGuest-koblinger også på Ballock koblingene. Jeg hadde gått for 3/16'' både på gass og på øl, med så få overganger som mulig, evnt. .

Hva er feil med pakkene?
1.
Regulator - trenger overgang til Sodastream + stor og klumsete for en liten Sodastream flaske. Flasken vil alltid velte.
Kostbart
2.
Regulator - gass ut er stor kobling (3/4" BSP). Denne kan tilpasses med en (John Guest 3/8" – 3/4" BSP) overgang. Da bør du heller skifte den ut med en John Guest 3/8" - 1/4" MFL
Tykk øl-slange som kan gi en del skum. Jeg ville ha gått for 3/16''.
Kostbart
3.
Litt usikker på kvaliteten på den regulatoren. Den ser svært lik ut som de billige du får fra Kina som koster under 350,- tilsendt.
Slanger og fester avviker mellom bildene. Siste bilde viser en ballock øl som ikke passer på et hardt rør (ikke slange) i 3/8''.

Hva hadde jeg ønsket meg?
Regulator.
@Tapcooler hadde en dobbel til Sodastream tidligere, men Tor har sluttet med direktesalg i Norge. Usikker på om den fremdeles kan kjøpes fra andre steder.
Strømmen Hjemmebrygg (og sikkert andre) har en som også er bra Regulator til Aga. Pris 700,-.
Slanger og koblinger
Picnic tappekran med skumdempende slange. 160,-
1+1 øl+gass Ballock 180,-
2stk 3/8"-1/4" FFL 80,-
2stk Albue 3/16" til 3/8" 60,-
19L Corneliusfat 1.150,-
+ noen meter med 3/16'' rør 100,-
'Drømmeoppsett' koster da under 2.500,-

Oppsett, navn og muligheter :)
DIY: John Guest - For gass- og tappelinje

eller bare kjøpe fatpakken til BryggSelv
Kompakt fatpakke m/ sodastream regulator - BryggSelv
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp