Søker oppskrifter for små batcher /gjæringskar

En formel som kan brukes er : Total vekt på korn x 0,4 x 4 = Vannmengde kornet vil absorbere + ønsket koke volum = Total vannmengde

Formelen er hentet fra Designing great beers.

During mashing, the grains absorb a lot of water that cannot be drained out in the lauter tun. As it turnes out, the weight of the water trapped in the grains is predictable. The total weight of the spent grains mass is 20 % grain and 80% water. Simple, right?
The only thing you have to remember is that the weight of the grain after mashing is not the same as before. During mashing, sugar and protein is extracted from the grains, and that leaves them as shadows of there former selves. Although you can calculate this more precisely for each batch if you really want to, it is safe to assume that the potmash grain mass is about 40% of the weight of the grain you added. So if you mash 10 kg of grain, it will weight about 4 kg when you are finished. Since this 4 kg is 20% of the weight of the spent grains, the weight of the water will equal 4 times the weight of the grain (80% divided by 20%=4). Thus, you will lose 4x4 kg or 16 kg of water in the spent grains. Since the weight of water is about 1 kg per liter, this equals 16 liters. And the you just have to add the boil volume you want.
 
Ser bra ut for ein varm sommarkveld den der. Du har lavt utbytte (58%), tipper det vert høgare etter 1,5 t mesking så det vert nok litt sterkare øl, men det gjer jo ingenting. Lykke til!
 
Utbyttet var mitt eget guesstimat etter å ha sjekket andres utbytte med BIAB, men virker som det var ganske realistisk. Har juster Testweizen oppskriften nå til korrekt sluttvolum som ble 7 liter overførst til gjæringsbøtta, og da viser beercalc OG 1052, som er ganske spot on. Det ble 1053-1054 OG etter kok.

Nå må jeg bare få temperaturen ned til 18 grader så jeg kan få i gjæret :)
 
Her er noe jeg har tenkt på en stund. Er det mulig å meske med mindre vann? Kasserollen min tar maks 10 liter, og på mitt først allgrainbrygg brukte jeg 2 kg malt. Men er det mulig å feks doble maltmengden, og redusere vannmengden tilsvarende, og altså få tjukkere vørter (høyere OG) som jeg så sper ut (evt sparger) med kokende vann etter koking slik at jeg får mer veske på gjæringskaret enn jeg hadde plass til i kasserollen? Eller blir det bare tull?
 
Tilbake
Topp