Solbær-øl

sevrin

Norbrygg-medlem
Hei.
Jeg har fått i oppdrag å forske litt på solbær-øl.
I forskningsfasen tenker jeg små batcher - maks 5 liter/batch.

Jeg har aldri brukt frukt/bær i øl før., så da er de store spørsmålene : Hva og hvordan... :)

Del 1- Hva.
Preliminær liste etter 10 minutters googling:
Hveteøl med solbær. Google sier at en hvete+bringebær er en vanlig kombo, så da er kanskje hvete+solbær en grei sak å teste.
Belgisk etellerannet med solbær. Nøgne ø har laget en belgisk tripple med solbær (Cassis Tripple), denne har fått god kritikk.
Cider?
Porter/Stout med solbær?

Noen andre gode forslag? (Har inntil videre ønske om å holde meg unna brett og andre "uhumskheter"..)

Del 2 - hvordan .
Jeg får tilgang på store mengder, både i hel og presset form. Presset er kanskje enklest?
Jeg bør ha litt kontroll på alkoholprosent i de ferdige bryggene- det taler vel også for juice/saft, da jeg kan måle SG på det jeg tilsetter av frukt.

Mengder? Internett (norbrygg) sier at 200-250gram frukt pr liter øl er ganske standard.
Ser kanskje for meg at det skal være mer solbær i en hvete-øl enn i en belgisk etellerannet og i en porter/stout.
Pasteurisering/oppkok først? Tilsette sammen med gjær eller etter stormgjæring?
 
Hei.
Jeg har fått i oppdrag å forske litt på solbær-øl.
I forskningsfasen tenker jeg små batcher - maks 5 liter/batch.

Jeg har aldri brukt frukt/bær i øl før., så da er de store spørsmålene : Hva og hvordan... :)

Del 1- Hva.
Preliminær liste etter 10 minutters googling:
Hveteøl med solbær. Google sier at en hvete+bringebær er en vanlig kombo, så da er kanskje hvete+solbær en grei sak å teste.
Belgisk etellerannet med solbær. Nøgne ø har laget en belgisk tripple med solbær (Cassis Tripple), denne har fått god kritikk.
Cider?
Porter/Stout med solbær?

Noen andre gode forslag? (Har inntil videre ønske om å holde meg unna brett og andre "uhumskheter"..)

Del 2 - hvordan .
Jeg får tilgang på store mengder, både i hel og presset form. Presset er kanskje enklest?
Jeg bør ha litt kontroll på alkoholprosent i de ferdige bryggene- det taler vel også for juice/saft, da jeg kan måle SG på det jeg tilsetter av frukt.

Mengder? Internett (norbrygg) sier at 200-250gram frukt pr liter øl er ganske standard.
Ser kanskje for meg at det skal være mer solbær i en hvete-øl enn i en belgisk etellerannet og i en porter/stout.
Pasteurisering/oppkok først? Tilsette sammen med gjær eller etter stormgjæring?

Hei.
Jeg tror det fungerer best med en belgisk eller kanskje engelsk gjær og solbær. Jeg har også prøvd med WLP001, den fungerte ikke så bra etter min mening. Jeg har brukt en tilnærmet Wit-oppskrift og WLP 400. Jeg brukte råsaft av solbær, og ca 0,4 L saft pr 5 L øl i etter primærgjæring. dette er samme saft som NØ brukte, Mustvedt i Skien, presset hos Askim og jeg har betraktet den som steril.
Bare ta kontakt hvis du vil ha mer info.
 
For å gjøre deg kjent med mengde og smake hadde jeg ville holdt meg unna de store mørke ølene. Hveteøl eller en Saison vil være en fin plass å begynne. Om du setter 5L varianter kan du jo teste med forskjellige mengder bær. Kommer litt ann på hva du ønsker av den. En bærbombe eller en som enda smaker "øl" men har en hint av bær og fruktighet. Du kan godt bruke de 200g/L som noen på forumet bruker eller du kan bruke mye mindre. Jeg, personlig bruker mindre bær enn dette i mine øl (60-100g/L) men det kommer litt ann på hvilke bær du bruker og hva du liker. Bruk gjærne hele bær rett i gjæringskarret etter 3-4 dager etter pitch av gjær. Jeg hadde ikke bekymret meg over alkoholnivået, ikke allverden mye sterkere med bær.
 
Jeg har laget en cherry saison engang. Den ble konge. Brygget bare en enkel saison. Gjæret ferdig, tappet på 19 liter fat sammen med 7 dl råsaft fra kirsebær.
 
Hvis du ønsker å virkelig kjenne fruktsmaken kan en surøl, for eksempel en enkel berliner weisse, anbefales. Synes bitterhet av og til kan krasje med frukt, så en øl der sødmen balanseres av syre i stedet for humlebitterhet kan være veldig mottakelig for mye forskjellig frukt.
 
Hei.
Jeg tror det fungerer best med en belgisk eller kanskje engelsk gjær og solbær. Jeg har også prøvd med WLP001, den fungerte ikke så bra etter min mening. Jeg har brukt en tilnærmet Wit-oppskrift og WLP 400. Jeg brukte råsaft av solbær, og ca 0,4 L saft pr 5 L øl i etter primærgjæring. dette er samme saft som NØ brukte, Mustvedt i Skien, presset hos Askim og jeg har betraktet den som steril.
Bare ta kontakt hvis du vil ha mer info.
hei
solbær brukes i Belgia kalles "cassis"blandes i lambic eller wit og alltid son sirup
 
Tilbake
Topp