Da får jeg ut å leite etter en sous vide-maskinen jeg daJa, det skulle jeg tro. Merket ikke noen forskjell på de to, egentlig. Og så slipper man å tenke på ulumskheter som kan bli med, spesielt på øl som skal lagres i flere år før konsum.
Da får jeg ut å leite etter en sous vide-maskinen jeg daJa, det skulle jeg tro. Merket ikke noen forskjell på de to, egentlig. Og så slipper man å tenke på ulumskheter som kan bli med, spesielt på øl som skal lagres i flere år før konsum.
Da får jeg ut å leite etter en sous vide-maskinen jeg da![]()
Takk for tilleggstips.Den vil du få mye glede av i hvert fall. Kjøp med deg noen andelår også, salt de rikelig, litt pepper og et par fedd hvitløk. Pakk de i en pose, og sett de på 75 grader i 15 timer. Sil av kraft og fett, og stek lårene i stekepanna før du spiser dem. Ett lår skal være nok pr. person, så kjøp to pr. person. Dette er det mest optimale sidebruken av sous vide jeg vet om, utenom som et hjelpemiddel i ølbrygging.
Med en BB3v3 har du jo det meste du trenger. Kjøp deg en vakumpakker, så er du i mål.Da får jeg ut å leite etter en sous vide-maskinen jeg da![]()
Men hvordan varmer jeg det riktig da?Med en BB3v3 har du jo det meste du trenger. Kjøp deg en vakumpakker, så er du i mål.
@Ole Mørkved foreslo 2-3 kilo til 25 brygg så det må sikkert ligge en stund om en bruker frosne bær en legger vannet.Nå har ikke jeg BB30, men er ikke funksjonaliteten på den at du kan stille inn en mesketemperatur og tid den skal meske. Og så sørger BB30 for å holde en temperaturen? I så fall skal du "meske" det du vil "sousvide", på en gitt temperatur i en bestemt periode.
Men dersom du bare skal varmebehandle bærene før du har de oppi ølet, ville jeg gjort følgende (har ikke gjort det selv):
Ha bærene oppi en brødpose, suge ut så mye luft som mulig og knyte igjen. Så varmer du opp vann til ønsket temperatur (75 grader) i en kjele og har oppi posene. Så passer du på at temperaturen er stabil den tiden du vil varmebehandle bærene.
Ikke nødvendig å gjøre det dyrere eller mer avansert enn nødvendig. En sous vide maskin gjør jo jobben for deg når det gjelder å holde temperaturen konstant, over tid. Men en kort behandlingstid klarer man å håndtere selv.
Slik jeg forstod @Ole Mørkved så varmebehandler han bærene til de har nådd 75 grader, jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta?
Fikk no solbærsyltetøy som ikke falt helt ismak
ville det hvert en idé og brygga en Imperial Stout med det