Sommer IPA med Bringebær???

Da får jeg ut å leite etter en sous vide-maskinen jeg da:)

Den vil du få mye glede av i hvert fall. Kjøp med deg noen andelår også, salt de rikelig, litt pepper og et par fedd hvitløk. Pakk de i en pose, og sett de på 75 grader i 15 timer. Sil av kraft og fett, og stek lårene i stekepanna før du spiser dem. Ett lår skal være nok pr. person, så kjøp to pr. person. Dette er det mest optimale sidebruken av sous vide jeg vet om, utenom som et hjelpemiddel i ølbrygging.
 
Den vil du få mye glede av i hvert fall. Kjøp med deg noen andelår også, salt de rikelig, litt pepper og et par fedd hvitløk. Pakk de i en pose, og sett de på 75 grader i 15 timer. Sil av kraft og fett, og stek lårene i stekepanna før du spiser dem. Ett lår skal være nok pr. person, så kjøp to pr. person. Dette er det mest optimale sidebruken av sous vide jeg vet om, utenom som et hjelpemiddel i ølbrygging.
Takk for tilleggstips.
 
Fint å ha bryggeutstyr som og kan brukes til å lage mat med ;) Når er riktignok ikke IPA noe man lagrer i årevis så for akkurat denne ølen er en sånt fancy temperaturstyrt badekar litt overkill spør du meg. Har på +10 brygg ingen infeksjoner. De eldste flaskene har passer 1 år, det eneste som har skjedd er at de mest flyktige frukttonene blir bort noe som er vanlig ved lenger lagring. https://en.wikipedia.org/wiki/Blanching_(cooking) har jeg gjort på større frukter som jeg må renske, f.eks appelsiner.

+1 til den andelår oppskriften. Hørte nydelig ut.
 
Nå har ikke jeg BB30, men er ikke funksjonaliteten på den at du kan stille inn en mesketemperatur og tid den skal meske. Og så sørger BB30 for å holde en temperaturen? I så fall skal du "meske" det du vil "sousvide", på en gitt temperatur i en bestemt periode.

Men dersom du bare skal varmebehandle bærene før du har de oppi ølet, ville jeg gjort følgende (har ikke gjort det selv):
Ha bærene oppi en brødpose, suge ut så mye luft som mulig og knyte igjen. Så varmer du opp vann til ønsket temperatur (75 grader) i en kjele og har oppi posene. Så passer du på at temperaturen er stabil den tiden du vil varmebehandle bærene.

Ikke nødvendig å gjøre det dyrere eller mer avansert enn nødvendig. En sous vide maskin gjør jo jobben for deg når det gjelder å holde temperaturen konstant, over tid. Men en kort behandlingstid klarer man å håndtere selv.

Slik jeg forstod @Ole Mørkved så varmebehandler han bærene til de har nådd 75 grader, jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta?
 
Nå har ikke jeg BB30, men er ikke funksjonaliteten på den at du kan stille inn en mesketemperatur og tid den skal meske. Og så sørger BB30 for å holde en temperaturen? I så fall skal du "meske" det du vil "sousvide", på en gitt temperatur i en bestemt periode.

Men dersom du bare skal varmebehandle bærene før du har de oppi ølet, ville jeg gjort følgende (har ikke gjort det selv):
Ha bærene oppi en brødpose, suge ut så mye luft som mulig og knyte igjen. Så varmer du opp vann til ønsket temperatur (75 grader) i en kjele og har oppi posene. Så passer du på at temperaturen er stabil den tiden du vil varmebehandle bærene.

Ikke nødvendig å gjøre det dyrere eller mer avansert enn nødvendig. En sous vide maskin gjør jo jobben for deg når det gjelder å holde temperaturen konstant, over tid. Men en kort behandlingstid klarer man å håndtere selv.

Slik jeg forstod @Ole Mørkved så varmebehandler han bærene til de har nådd 75 grader, jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta?
@Ole Mørkved foreslo 2-3 kilo til 25 brygg så det må sikkert ligge en stund om en bruker frosne bær en legger vannet.

Kan jo bruke BB30 til dette kom jeg til å tenke på:).
Brygger jo ikke vær dag så da kan jeg jo bare fylle den opp og sette den på 75 grader.
Fylle noen vacum poser med bær å la de ligge der en times tid.
Om ikke dette ødelegger smaken da.
 
Fikk no solbærsyltetøy som ikke falt helt ismak
ville det hvert en idé og brygga en Imperial Stout med det

hvorfor vil du bruke noe som ikke falt i smak i øl? Vil du ikke at ølet skal smake godt?

Ellers fikk jeg nylig muligheten til å smake en rekke pale ales med forskjellige bærtilsetninger, blant annet med bringebær. Synes ikke det var noe særlig, ingen av bærene passet etter min gane. Særlig bringebær ville jeg ha valgt å ha enten i en lys, lavt humlet øl i store mengder for å gi bærene fullt spillerom eller som et lite hint i en mørkere stil med mer restsødme og kropp.
 
Det var ikke det at det ikke smakte godt, men balansen mellom sukker/bær og konsistensen
var ikke så god på brødskiva
tror det hadde passa bedre inntil ost eller i øl
hvordan kan sukker og bær bli feil
 
Var ikke din #100 ganske mørk? Stout?

Kanskje du kan jekke noen flasker og dumpe oppi litt syltetøy?
 
Jeg har andre stout som er ferdig karbonert som jeg kan eksperimentere på
Vil ikke kaste bort #100 på det,
men kanskje det vil passe å karbonere et par Imperial Rye Porter som jeg planlegger med det
 
Hei

Er det noen som har en oppskrift og dele med meg på et passede øl til Bringebærisering.
Forstår at Sommer IPA ikke er en vinner når det gjelder smakskombinasjon.
Er ikke alt en forstår som fersking i faget men moro er det:)
Jeg har kjøpt vacumpakker og bringebær men mangler øl og prøve meg på.

Brygger med BB30.
 
Kanskje hvis du kutter IPA aspektet fra "sommer IPA"?. Ellers så synes jeg det er lov å snike inn mye rart i mørke øl, men da som et lite hint.
 
Dette prosjektet gikk dritt! BB30 stoppa og varme når jeg nesten var opp i 78 grader.
Hører det klikker med varmen bare synker. Prøvde og skru av alt, flere varianter på oppstart med den ville ikke varme mer.
Frustrasjon blei så stor at jeg ble med kona ut for å rake plen i stede!
Nå har jeg tømt 30 liter i dass og det er ikke noe jeg setter pris på. får vel ringe til leverandør og høre hva de mener i morgen...
 
Har nettopp fått ferdig en svakt humlet saison hvor det ble tilsatt 2,1 liter frosne bær direkte i karet etter ei uke. Svært lovende smak og farge. Syrlig og fin. Ville ikke bekymret meg så mye for infeksjon, da bær er såpass surt at det er lite som trives i de, når de da i tillegg har hatt noen mnd i fryser så tror jeg du skal være uheldig for å få infeksjon. Ved frysing av bær bryter du visstnok ned celleveggene i bæra som gjør at de lettere avgir farge og smak.

Jeg er mer redd for å miste smak ved varming/koking av bær enn jeg er for infeksjon.
 
Tror jeg ville være skeptisk til ubehandla bær. Det meste av bær vil begynne å gjære av seg selv, dette bør vel gi et hint.. Men selvsagt er det mulig å få et interessant øl. Tror vakuum og sous vide er veien jeg ville gå. Og alle bryggere har sous vide, det heter meskekar..
 
Tilbake
Topp