Sommerøl 2015

Første sommerøl er slukt og andre er på vei.

Oppskrift:

23L

1,5kg Pale malt
0,7kg Pilsner malt
0,5 Wheat malt
0,4 Crystal malt 20SRM
0,3 Vienna Malt

Cascade boil 30min 10G
Ahtanum boil 30min 10G
Ahtanum Boil 10min 10G
Mosaic Boil 10min 10G
Mosaic Boil 5 min 10G
Cascade Boil 1min 5G
Ahtanum Boil 1min 10G
Mosaic Boil 1 min 10G

Mosaic Dry hop - 10G
Nelson Sauvin Dryhop - 17G
Ahtanum Dryhop - 20G

US-05 Slurry

OG 1.031
FG 1.007
IBU 24


8Gram sukker per liter

Smakte på det før karbonering smakte fantastisk, har ikke fått smakt med kullsyre enda tho, kan ikke vente til jeg kommer hjem :)
 
Første sommerøl er slukt og andre er på vei.

Oppskrift:

23L

1,5kg Pale malt
0,7kg Pilsner malt
0,5 Wheat malt
0,4 Crystal malt 20SRM
0,3 Vienna Malt

Cascade boil 30min 10G
Ahtanum boil 30min 10G
Ahtanum Boil 10min 10G
Mosaic Boil 10min 10G
Mosaic Boil 5 min 10G
Cascade Boil 1min 5G
Ahtanum Boil 1min 10G
Mosaic Boil 1 min 10G

Mosaic Dry hop - 10G
Nelson Sauvin Dryhop - 17G
Ahtanum Dryhop - 20G

US-05 Slurry

OG 1.031
FG 1.007
IBU 24


8Gram sukker per liter

Smakte på det før karbonering smakte fantastisk, har ikke fått smakt med kullsyre enda tho, kan ikke vente til jeg kommer hjem :)
Denne så veldig lettdrikkelig og god ut, fikk litt lyst til å prøve den selv :)
 
Her er min.
Forventning: Dette skal bli et lyst, lett og mildt øl med god maltsmak og litt sødme fra caramalten, og minimalt med bitterhet. Er litt spent på om den minimale mengden med brun malt vil gi noe preg til ølet (nøtter/mørk toast).


Malt til 25 liter
4 kg Maris Otter
0.5 kg hvetemalt
0.5 kg caramalt 30
0.2 kg brown malt

Humle
fuggles 12 gr ved 30 min
fuggles 24 gr ved 15 min

IBU 10
EBC 16.7
WLP013

OG 1.044
FG 1.012 vil gi 4.1% ABV

Mesket på ca.64 grader, økte til 66/67 mot slutten.
 
Sist redigert:
Tror jeg startet sesongen litt tidlig iom at tre fat med sommerøl allerede er tomme.. Synes egentlig også sommerøl er litt session øl.

Felles for de alle er fint humlede amerikanske pale ales med OG på ca 1.042 og FG på 1.014, og passe tørre. Favoritten så langt er nelson SH og som vanlig Amarillo/Citra, men skader jo ikke med litt simcoe og chinook. 25 l batch.

Bitterhumle til litt under ønsket IBU, 50 g på 10 min og 50 g i WP @60C i 45min, 50-70-100-whatever g som tørrhumle dag 7, iallefall en stund etter stormgjæring.

Maltbase 50/50 pilsner/pale, litt munich og hvete, evt også en del carapils alt etter hva slags FG man sikter på ifht mesk, så er man i mål. Gjort mine med wlp 041, gir fin humle.
 
Første sommerøl er slukt og andre er på vei.

Oppskrift:

23L

1,5kg Pale malt
0,7kg Pilsner malt
0,5 Wheat malt
0,4 Crystal malt 20SRM
0,3 Vienna Malt

Cascade boil 30min 10G
Ahtanum boil 30min 10G
Ahtanum Boil 10min 10G
Mosaic Boil 10min 10G
Mosaic Boil 5 min 10G
Cascade Boil 1min 5G
Ahtanum Boil 1min 10G
Mosaic Boil 1 min 10G

Mosaic Dry hop - 10G
Nelson Sauvin Dryhop - 17G
Ahtanum Dryhop - 20G

US-05 Slurry

OG 1.031
FG 1.007
IBU 24


8Gram sukker per liter

Smakte på det før karbonering smakte fantastisk, har ikke fått smakt med kullsyre enda tho, kan ikke vente til jeg kommer hjem :)
Da har jeg omsider fått smakt denne også men kullsyre, var frisk og god men var litt for lite maltpreg for min del justert opp den litt tror jeg denne hadde vert bra for min gane ;)
 
Tror denne blir meget bra. Tørrhumling er også noe som kanskje hadde passet seg på denne.

Kan melde fra om at denne ble en fin tørstslukker, takket være en altfor høy mesketemp bommet jeg både på OG og FG. Resultatet ble en lettdrukken 4% istedenfor litt mer normal 5%er. Kunne sikkert humlet enda mer.. Må prøve med tørrhumling neste gang.
 
Her er min.
Forventning: Dette skal bli et lyst, lett og mildt øl med god maltsmak og litt sødme fra caramalten, og minimalt med bitterhet. Er litt spent på om den minimale mengden med brun malt vil gi noe preg til ølet (nøtter/mørk toast).


Malt til 25 liter
4 kg Maris Otter
0.5 kg hvetemalt
0.5 kg caramalt 30
0.2 kg brown malt

Humle
fuggles 12 gr ved 30 min
fuggles 24 gr ved 15 min

IBU 10
EBC 16.7
WLP013

OG 1.044
FG 1.012 vil gi 4.1% ABV

Mesket på ca.64 grader, økte til 66/67 mot slutten.

Dette ble ubalansert. For mye maltsødme og for lite bitterhet. Ikke noe "galt" med det ellers. Hadde antakelig gjort seg med noe roast barley. Jeg blander det med et mørkt, tynt og tanninbittert "skrapkakeøleksperiment" på 2.5% jeg har, som ellers ikke er særlig godt. Da blir det faktisk en akseptabel "dark mild". Maltsødmen skjermer litt mot tanninet, så helheten blir brukbar.
 
Noen som vil dele sin oppskrift på årets sommerøl? Her er min:

74% Maris Otter Pale Malt
10% Vienna
10% Hvete
6% Cara Pils

Summit til target IBU @ 60 min
1.21 g/l Hersbrucker @ 15 min
0.3 g/l Nelson Sauvin @ 15 min
1.21 g/l Hersbrucker @ 2 min
0.3 g/l Nelson Sauvin @ 2 min

Safale US-05
Gjæring 15 grader i 5 dager, 20 grader i 9 dager.

OG 1042
FG 1008
IBU 24
BU/GU 0.57
EBC 6
Denne ble helt etter plan. Kuttet carapils. Ble en frisk sommerøl med mye fylde og fin bitterhet. Hersbrucker gir en fin blomsteraktig smak og aroma ikke ulik den man ofte finner i pils, mens Nelson bidrar til det lille ekstra med smaker som minner om tropisk frukt. Kraftig karbonering fremhever det friske preget og sørger for et kraftig, holdbart skum. Meget fornøyd.
 
Mye fin lesning som gir inspirasjon her. For min del er et sommerøl lyst, lettdrikkelig, og med relativt lav alkoholprosent. Hvordan blir klarheten på disse ølene dere brygger? Har bare ett brygg på CVén foreløpig, så jeg har aldri laget sommerøl. Men det skal definitivt testes!
 
Klarhete
Mye fin lesning som gir inspirasjon her. For min del er et sommerøl lyst, lettdrikkelig, og med relativt lav alkoholprosent. Hvordan blir klarheten på disse ølene dere brygger? Har bare ett brygg på CVén foreløpig, så jeg har aldri laget sommerøl. Men det skal definitivt testes!

Den er vel ganske klar, men ikke helt som en kjøpepils. Det har vel dog mer med metode enn oppskrift å gjøre i dette fallet, er ingenting i veien for å få denne krystallklar tenker jeg.
 
Hei!

Jeg har et ønske om å sette en lys, lettdrikkelig ale nå så jeg har den klar til sommerferien starter.
Brygger på BIAB-måten og har ikke gjæringsskap tilgjengelig enda, så jeg er avhengig av en ale som kan gjæres på ca 20 grader.

Noen gode forslag til hva jeg kan gå for?

Har pr nå Brown Ale og Engelsk Bitter til karbonering..
 
Mye fin lesning som gir inspirasjon her. For min del er et sommerøl lyst, lettdrikkelig, og med relativt lav alkoholprosent. Hvordan blir klarheten på disse ølene dere brygger? Har bare ett brygg på CVén foreløpig, så jeg har aldri laget sommerøl. Men det skal definitivt testes!
Blir krystallklar så lenge den blir lagret kjølig. Kan dog ta en stund..
 
Hei!

Jeg har et ønske om å sette en lys, lettdrikkelig ale nå så jeg har den klar til sommerferien starter.
Brygger på BIAB-måten og har ikke gjæringsskap tilgjengelig enda, så jeg er avhengig av en ale som kan gjæres på ca 20 grader.

Noen gode forslag til hva jeg kan gå for?

Har pr nå Brown Ale og Engelsk Bitter til karbonering..
Mange gode forslag i denne tråden.
 
Endte opp med dette som sommerøl, og er fantastisk fornøyd! 2,9 % sterkt, bra munnfylde, litt maltbidrag, en behagelig bitterhet, og deilig smak fra både wit-gjæren og humlen, uten at noen tok over. Satte inn på 19 grader, og lote den stige opp til 24 grader. Flasket etter 11 dager. Will brew again.

Recipe Specifications

--------------------------

Batch Size (fermenter): 25.00 l
OG: 1.033 SG
FG: 1.011 SG
IBU: 23.9 IBUs
Boil Time: 70 Minutes


Ingredients:

------------

Amt Name %/IBU

1.20 kg Pale Malt, Maris Otter 36.6 %
1.20 kg Wheat, Torrified 36.6 %
0.44 kg Munich Malt (17.7 EBC) 13.4 %
0.44 kg Vienna Malt (6.9 EBC) 13.4 %

30.00 g Cascade [6.10 %] - Boil 15.0 min 10.5 IBUs
10.00 g Coriander Seed (Boil 15.0 mins)
40.00 g Perle [8.00 %] - Boil 5.0 min 7.3 IBUs
30.00 g Amarillo [8.90 %] - Boil 5.0 min 6.1 IBUs
30.00 g Amarillo [9.20 %] - Boil 0.0 min 0.0 IBUs
1.0 pkg Belgian Wit Ale (White Labs #WLP400)
 
Tilbake
Topp