Sommerøl 2015?

Har ikke smakt det enda. da det fortsatt står til lagring, men vi kjørte pilsnermalt med 6%carapils, magnum som bitterhumle og godt med saaz som smak og aromahumle, beregnet IBU på ca 35-40 ett sted. OG55, ble litt varm i mesken, så FG ser ut til å bli rundt 17. Skulle gjerne hatt den lavere, men så blir det mere mat i ølet, og vi blir ikke så fulle.
Gjæret med danish lager. Mener det skal kunne bli sommerøl av det.

Ellers hadde vi en sommer ale med pilsnermalt/palemalt 50/50, litt cara red, citra og amarillo, OG50/FG14 sånn omtrent tror jeg, Brukte San diego super yeast, men funker sikkert helt fint med US05 eller wlp001 IBU40-45. Den gikk rett ned hos alle som smakte.

Ikke lag saison med høy OG som sommerøl (og hvertfal ikke tapp den på halvlitere). Har prøvd det også. Tror vi hadde en OG på 67 og den gjæret ut til FG06. ikke veldig bitter, men godt med tørrhumle. Frisk og tørr i sommersola. Og så må far ta seg en liten lur....
 
Har en sommerpilser som er lett og god. Skulle ha OG 55, men endte på OG 40. Vet ikke helt hva som skjedde men noe gikk galt i skyllingen..( ut fra loggen så ser det ut som for lite skylling :( )

Men uansett så ble den utrolig frisk og god, og lettdrikkelig. Brukte 100% pilsnermalt, litt saaz og wy2007 pilsen lager med starter. Pitchet på 8 grader og gjæret på 9 grader i ca 3,5 uke. FG ble 10 og ABV i underkant av 4%.. Tenkte jeg ble irritert når jeg bommet på 5,5%, men glisset kom fram når jeg kjente den gode og friske smaken av sommer..

I tillegg var min lette variant av witbeer med en frisk appelsin og krydder smak ferdig også, klokket inn på 4,6 % så sommeren er reddet :) blir en herlig sommer


Easybrew
 
Tappet sommerpilsen på fat og flasker i går. Ble stående alt for lenge på gjæret men det ble ikke ødelagt tror jeg. Ble aldri tid til å stikke om...
 
  • Like
Reaksjoner: SAT
Smaken er jo som baken, men jeg brygget den nysgjerrig som jeg var, og det er hverken hummer eller kanari. Kjedelig og meningsløs. Jeg splittet batchen og tørrhumlet halve, det hjalp litt, men kommer ikke til å brygge den igjen. Just my 2 cents..

Jeg har også brygget Centennial blonde et par ganger. Et pregløst øl helt på det jevne, men uerfarne øldrikkere liker det som oftest. Belgisk blonde er et mye friskere og mer spenstig øl.
 
Skal lage en hvete Citra. Må vel hive igang en oppskrift. Men blir vel 5050 med malt, litt havregryn. Ikke alt for mye humle og wlp 1380 gjæret på 17 grader
 
Smaken er jo som baken, men jeg brygget den nysgjerrig som jeg var, og det er hverken hummer eller kanari. Kjedelig og meningsløs. Jeg splittet batchen og tørrhumlet halve, det hjalp litt, men kommer ikke til å brygge den igjen. Just my 2 cents..

Det var jo dumt ... blei litt mindre keen på å brygge den nå. Men samtidig ser oppskriften bra ut, og folk er veldig entusiastiske på originalforumet. Du hadde ikke en mindre heldig bryggedag, da? ;-)
 
Tenkte å lage en single-hop sommer og spe på med bavarisk hefeweisen og en kølsch. Har føkka tre brygg i det siste så må få fylt opp gjæringskjøleskapene asap.

Single hopene blir ca 4.5-4.7% med 85% pale, 10% carapils og 5% 275 ebc crystal. Mesk 40min 68c og 200g humle fordelt på bitter, 10min, wp@60c og tørrhumle.
 
Det var jo dumt ... blei litt mindre keen på å brygge den nå. Men samtidig ser oppskriften bra ut, og folk er veldig entusiastiske på originalforumet. Du hadde ikke en mindre heldig bryggedag, da? ;-)
Bryggedagen gikk bra den, og det er et meget klart og rent øl, også uten noen unoter så langt jeg kan bedømme. Det er bare himla kjedelig... :) så litt som ølkjell også er inne på: brygger du det primært til deg selv eller andre? Tror det er et viktig poeng. Jeg syns nemlig det er urkjedelig, men en BMC-drinker syns kanskje det er helt topp!
 
Har en coronaklone stående til lagring. Oppskriften er basert på en jeg fant her på forumet som fikk mye skryt.
http://beersmithrecipes.com/viewrecipe/711428/kyrkjetangen-utepils
Inneholder bl.a mais-flak (ligner cornflakes) og 700g uncle bens hurtigris...
Hadde i 15ml gelatinpulver utblandet i 2dl 70c vann et døgn før flasking. To dager etter flasking var den krystallklar og kliss lik på farge som Corona:D
Er ferdig lagret til st.hans, så gleder meg til å smake!
 
Tilbake
Topp