speidel for nybegynner

Frode Krogstad

Fylkesstyre
Som nevnt over er spørsmålet om speidel er greit å starte med eller lønner det seg å starte med noe mer manuelt utstyr?

Mvh
 
Fordelen med speidel er at den i stor grad passer seg selv. Du bruker langt mindre tid på bryggingen. Etter at maltet er satt inn er det eneste du trenger å gjøre før skylling å varme vann til skyllingen. Personlig rører jeg to ganger i mesken og det gir meg 5-8% bedre effektivitet.. Speidel gir ikke bedre øl enn andre typer utstyr. Men den gir jevnt godt utbytte, er enkel å bruke og krever mindre innsats enn andre typer utstyr. Det er fordelen med speidel.

mvh

Bårdd
 
Da tror jeg det blir speidel. 20 liter holder vel lenge i starten sikkert. Liker å lage ting selv, men får legge den energien i gjæringsdelen av øl brygging da
 
Du blir garantert fornøyd. Selv om Speidel gjør mye av jobben mht timing av mesking og humlingen, er det fremdeles bryggeren som bestemmer hva slags øl som skal brygges, og hvor godt ølet skal bli. Lykke til!
 
Du blir garantert fornøyd. Selv om Speidel gjør mye av jobben mht timing av mesking og humlingen, er det fremdeles bryggeren som bestemmer hva slags øl som skal brygges, og hvor godt ølet skal bli. Lykke til!
Tja. Gjæren har også en finger med i spillet.
 
Sjekk at de du kjøper fra kan bekrefte at den er oppgradert til firmware som slutter på 19.
Jeg fikk min for 4-5 uker siden og den var med gammel firmware som gjør at den kan starte koke timeren mellom 92-98c. Denne feilen har vært kjent siden i vinter, og nå må jeg sende min tilbake til bryggselv for å få oppgradert firmware :(
 
Er virkelig ikke dette noe man kan gjøre selv? Sett fra et brukerperspektiv burde det bare være å smack smack en kabel i PC og en i brygger, og laste opp FW.
 
Er virkelig ikke dette noe man kan gjøre selv? Sett fra et brukerperspektiv burde det bare være å smack smack en kabel i PC og en i brygger, og laste opp FW.

Tror man må ha spesial kabel, med mindre det er en usb-inngang som man ikke kommer til før man løsner kontrollboksen.
Så vil tro at man bruker en av de eksisterende inngangene når man skal flashe firmware. Feks WIFI-inngangen på den nye nå.

Hvis man velger å få sendt direkte fra fabrikk så er det rimelig sikkert at man får siste utgave?

Det tør jeg ikke si sikkert, kommer vel an på hvor stort lager med ferdig produserte de har også :) Og de må jo helt ut av en ganske møysommelig pakket eske.
 
Tror man må ha spesial kabel, med mindre det er en usb-inngang som man ikke kommer til før man løsner kontrollboksen.
Så vil tro at man bruker en av de eksisterende inngangene når man skal flashe firmware. Feks WIFI-inngangen på den nye nå.

Jeg er ikke overrasket.
 
Tilbake
Topp