Speidel og parti-gyle

HenningPP

Norbrygg-medlem
Er det noen her inne som har forsøkt bryggeteknikken parti-gyle med Speidel-en sin?

Det jeg lurer på er om det går nok maltmengder i Speidel-røret til at denne teknikken i det hele tatt er mulig uten å samtidig måtte tilsette store mengder maltekstrakt. I tillegg er det slik jeg forstår en fordel med flere kokekjeler - sikkert mest for å ikke bruke hele dagen. Men det kan kanskje også henge sammen med at den halvmeskede malten ikke bør stå i timesvis mens den første vørteren koker, kjøles og blir tappet over i fermenteringskar...? Så dersom noen har noen praktiske tips til bryggedagen - kom gjerne med dem!

http://Beersmith.com/blog/2011/10/07/parti-gyle-brewing-two-beers-from-one-mash/
 
Det er ikke så lett å få til på en fornuftig måte. Har tenkt på å gjøre det sjøl, men ikke kommet så langt ennå.

Det jeg tror funker best er å meske med relativt lite vann (si 20 L på 5 kg), og så kjøre no-sparge. Så kan man sette maltrøret i en balje eller gjæringskar e.l., og skylle gjennom med f.eks. 10 L vann. Da vil man ha ca. 15 L sterk vørter, 10 L ganske svak vørter. For å booste den svake kan man eventuelt ta 2-3 liter fra den sterke og blande med den svake, tilsette spraymalt, eller tilsette ekstra krystallmalt i masken under skylling . Fint å ha en ekstra kjele å koke i hvis man ikke vil vente.
 
Tilbake
Topp