Speidel tips

Tips 1: Maltfylling i maltrør.
Lag en rund plate i kryssfiner som er litt større enn lokket. Lag et stort hull i platen. Hulet må være litt mindre en kanten oppe på bøtten. Bøtten skal henge i platen. Kapp bort det meste av bøtten, nedre del av bøtten må gå litt nedenfor øvre kant av maltrøret. Nå er det umulig å få malt utenfor maltrøret.

Tips 2: Litermål.
Har laget en literskala som jeg har limt fast på utsiden av speidelen. På kranen har jeg festet en slange som går opp langs literskalaen. Nå vet jeg alltid hvor mye vann/vørtel det er i speidelen.

Tips 3: Dampkoking av flasker.
Jeg har laget en ring i rustfritt stål som er litt mindre enn diameteren på silplatene til maltrøret. Høyden på ringen er 3-4 cm over varmeelementene. Sett flskene med bunnen opp, kan være litt plunder å få flaskene til å stå. Med litt øvelse fungerer dette greit.

Tips 4: Heving av maltrør.
Jeg har sveiset et "øye" på midten av stangen som brukes for å heve maltrøret, med en krok i taket og en liten talje er det enkelt å heve maltrøret.

Tips 5: Heve og senkebord.
Jeg har kjøpt et heve og- senkebord som jeg bruker til min dyrebare speidel 50l. Nå blir brygging som en lek. Bordet kan heves og senkes ca. 70cm. Må tenke litt på arbeidsmiljøet i bryggeplassen. Jeg har limt fast klosser i bordet som som passer akkurat til føttene til speidelen for å hindre at den sklir eller velter.

Forslag:  tror dere at det er mulig å feste/lage et 90 graders bend eller noe på innsiden av krana for å få ut mest mulig av vørtelen?

Håper at tipsene er til nytte for noen... :amen:
 
KnutT skrev:
Tips 5: Heve og senkebord.
Jeg har kjøpt et heve og- senkebord som jeg bruker til min dyrebare speidel 50l. Nå blir brygging som en lek. Bordet kan heves og senkes ca. 70cm. Må tenke litt på arbeidsmiljøet i bryggeplassen. Jeg har limt fast klosser i bordet som som passer akkurat til føttene til speidelen for å hindre at den sklir eller velter.

Hei og takk for tipsene!

Hva slags bord er det og hvor har du kjøpt det? Har du et bilde?
 
KnutT skrev:
Forslag:  tror dere at det er mulig å feste/lage et 90 graders bend eller noe på innsiden av krana for å få ut mest mulig av vørtelen?

Det er en lang tråd på homebrewtalk om Speidel http://www.homebrewtalk.com/f14/speidel-braumeister-brewmaster-229225/ hvor det er flere som har gjort dette. Tråden er på 100 pluss sider så sikkert ikke bare bare å finne det, mendet er bilder av hvordan de har løst det. Var visst noe plundrete pga plasseringen av varmeelementene men det gikk greit virket det som.

Tom
 
Hei
Fant adressen på Trallen på nettet, husker ikke hvem det var fra. Prøv på en jernvarehandel eller nettet. Den trallen jeg har er med hjul, tror det er en stor fordel den er enkel å flytte. To av hjulene er med brems. Løftekapasitet 150kg. Den kostet ca. 2000.-
 
Tilbake
Topp