Spesialgjær til høy OG?

Leho

Norbrygg-medlem
Har tenkt å brygge et relativt sterkt øl, skotsk wee heavy. Tenker å bruke høstet gjær (opprinnelig safale S-04) som har vært gjennom porter, pale ale og en hjemmeutviklet amber ale. Ser for mer en OG rundt 1075-1080, FG 1020-1015.
Er det sannsynlig at gjæren vil tåle alkoholinnholdet?
vil det hjelpe å tilsette mer gjær enn mrmalty anbefaler?
Bør jeg vurdere å tilsette gjær underveis, f. eks  ved omstikking og/eller karbonering?

Med oppgitt OG og FG, så vil du max få ca 8,5% abv. Og det burde den tåle med det jeg fant på Google.
Blant annet denne tråden http://www.homebrewtalk.com/f163/safale-s-05-alcohol-tolerance-214387/

Tre gjenbruksrundet på tørrgjær er nok litt i overkant. Spander noen nye poser på dette brygget hvis du ønsker å beholde samme esterprofil.

borander skrev:
Tre gjenbruksrundet på tørrgjær er nok litt i overkant. Spander noen nye poser på dette brygget hvis du ønsker å beholde samme esterprofil.
Går helt fint med 3 runder. Jeg er på min 5. nå på en pose Nottingham, og har ikke merket noe problem. Gjærer ut som bare det. Ingen usmaker heller. Tror det muligens det gjelder bare ferskgjær, men så vidt jeg husker så er generasjon 3 den optimale.

Sent from my GT-P7500 using Tapatalk

borander skrev:

Gjæren har hukommelse som en gullfisk. Den glemmer fort at den har vært tørrgjær.

;D
OG på første avrenning ble 1094, volumet atskillig mindre enn håpet, men det gjærer som bare fy. Spent på om det blir drikkendes, men det er kanskje håp utpå høsten en gang...

Tilbake
Topp