Split batch and partial mash

Hei,

Jeg står her før sommeren kommer og tenker på å brygge en weissbier.
Egentlig så har jeg litt lyst og brygge både en weissbier og en dunkel weiss.


Jeg bruker en Grainfather og tenkte da om det er mulig og brygge en vanlig 25 liters batch weissbier på den for så og slippe batchen i to bøtter lage en dunkel weiss på den ene.
Er det mulig og gjøre en separate partial mash på litt caramalt i en gryte ved siden av og blande med halvdelen av weissbeer batchen i gjærings bøtten for og få en dunkel?

I så fall om det er mulig hva skal man man meske ved siden av for og få en dunkel? Jeg tenker en liten batch med blanding av caramalt og hvete/pilsnermalt.

Er det mulig eller håpløst og gjøre det på denne måten?

Mvh
Jeppe




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er fult mulig
Bare step spesial malten på 70 grader i en halvtimes tid
Litt ekstra krystal malt og et par prosent sjokolade vil gjøre susen
 
Sist redigert:
Jeg er enig i det hvis du ikke har munich i Weizen fra før ville jeg hatt i litt mørk munich,
men da må du meske den i hvertfall en halvtime
 
Såvidt jeg har skjønt er det ikke fy-fy å ha litt sjokolade eller carafa i en dunkel, helst uten skall for brente noter vil man helst ikke ha. Evt så får man jo også crystall-hvete som er mørk.
 
Takk for mange gode raske svar, er jo en jungel og finne frem om man må lese seg frem til alt.

Jeg hadde egentlig tenkt å ta utgangspunkt i oppskriften lazy weiss fra bryggselv (den består av hvete malt og pilsnermalt), evt bytte ut halvdelen pilsnermalt med vienna malt og ellers følge oppskriften.

Så var tanken og sette halvdelen til gjæring for og få en weissbier.
Og ta den andre halvdelen og gjøre til en tilnærmet dunkel weiss.
Har prøvd og se litt på hva jeg må blande for og og få til det. Tenker og ta litt caramel Munich og litt carafa special (uten skal) og meske/steep dette ved siden av.
Jeg er dog veldig i tvil om hvor mye Munich og carafa jeg skal bruke, og hvor mye vann etc.
Er det mulig og få noen forslag på hva og hvor mye jeg meske ved siden av?
Er fortsatt novise så her er det bare for å få prøvd noe forskjellig og lære meg mest mulig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det er selvfølgelig sant, men det er jo ikke noe problem og meske en lite batch med Munich og Carafa i en meskepose på siden.

Kan jeg spørre hvorfor Munich må meskes? Eller sånn er det bare?



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Fordi det er basemalt og sukkeret ikke er konvertert
men hadde jeg hvert deg hadde jeg bare steppet 5% Cara Munich og 2% sjokkolade
 
Det høres ut som en god plan, jeg kan steppe det på 70 grader i halvtime eller?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det ble heldigvis 2 kar til gjæring, en weissbier og en dunkel (sehr dunkel) etter en dag gjæring.

Første gang jeg prøvde meg på en forkultur også, og ser ut til det funker bra så langt. Godt med liv oppi der.

8762bfdf0965bbf0bbbbefa3f2fbd0bd.jpg





Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp