Spm ang omstikk og flasking.

Hei!
Vi har brygget en del lys lager nå, og pleier å la det stå i gjæringskar i to uker, før det er omstikk til plastflasker med litt sukker (kokt, og sterilisert vel og merke) i ca 6-7 dager. Etter dette setter vi flaskene i kjøleskap et par dager for at kullsyren ikke forsvinner før flasking på glass. Dette er også for å fjerne mye av bunnfallet, slik at vi slipper det i glassflaskene.
Er dette en god måte å gjøre det på?
Ser også mange her på forumet flasker rett fra gjæringskar. Forsvinner ikke mye av kullsyren da?

Takker for gode råd og svar! :)

Høres pussig ut å la ølet karbonere på plastflasker for deretter å tappe det på glassflasker (om jeg forstod deg riktig).

I utgangspunktet en fiffig ide å la karboneringen skje på et sett flasker for deretter å tappe til nye flasker, men forsvinner ikke mye av kullsyren i denne prosessen?

Vi heller sukkerlake i en tom og rengjort gjæringsbøtte. Så tapper vi ølet fra gjæringsbøtten til denne tomme gjæringsbøtten. Da blander sukkerlaken seg fint med vørteren. Deretter tapper vi på flasker. Jeg har inntrykk av at dette er den mest vanlige måten å gjøre det på blant dem som tapper ølet sitt på flasker. Et alternativ er karboneringsdrops som er å få kjøpt. Da slipper du enkelt og greit en drops i hver flaske før du korker.

Hvis dere får nok kullsyre i ølet, slipper unna bunnfallet og ikke plages av ekstraarbeidet med å flaske to ganger, så funker vel det greit.

Personlig blir jeg ikke plaget av bunnfallet i flaskene - det er bare å helle forsiktig når en heller fra flasken til glasset, så går det helt fint. Ofte gjør det ikke noe om det kommer med litt bunnfall heller.

Hvis du vil flaske rett fra gjæringskaret må du tilsette sukker i hver flaske, enten med karboneringsdrops eller med sukkerlake nøye oppmålt i f.eks. en liten sprøyte.

Vi gjør det på denne måten for å slippe bunnfall + at av erfaring har merket at ølet klarner bedre. Kullsyren forsvinner ikke hvis det er kaldt når det tappes på glass. Da klarer ølet å holde kullsyren litt i allefall.
Men vi er ute etter å prøve en annen metode som har funket bra for andre :) Bare derfor jeg spurte. Kanskje det vil spare arbeid, eller ikke.

Det du sier er at etter ølet har stått på gjæringskar i to uker, så har du sukkerlake på en ren bøtte for så å helle ølet over i denne tomme bøtten. For så å tappe rett på flasker? blir det nok kullsyre i flaskene på denne måten? :) vil ikke ølet skumme en del i denne gjæringskaret før man rekker å tappe på flasker? og dermed miste kullsyre? eller? :p

Men virker som en veldig grei metode!

Jeg gjærer ølet 14 dager, så stikker jeg om til et annet kar (med tappekran). Sukkerlake kokes og tilsettes (avkjølt) i hver flaske med doseringssprøyte, så tappes flaskene. Deretter karbonerer de 14 dager i 15-20 °C, før de lagres i kjøleskap. Det blir en del bunnfall, men jeg drikker alltid mitt øl fra glass, så det er ikke noe problem.

Vi stikker også om til en ren dunk med sukkerlake før flasking.. Dette gjøres når ølet er ferdig gjæra og ikke inneholder kullsyre.. Kyllsyren blir da dannet på flaskene, så ingen kyllsyre går tapt i prosessen.. Håper dette var greit forklart :)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Stein Norem Wisted skrev:
Jeg gjærer ølet 14 dager, så stikker jeg om til et annet kar (med tappekran). Sukkerlake kokes og tilsettes (avkjølt) i hver flaske med doseringssprøyte, så tappes flaskene. Deretter karbonerer de 14 dager i 15-20 °C, før de lagres i kjøleskap. Det blir en del bunnfall, men jeg drikker alltid mitt øl fra glass, så det er ikke noe problem.

Det er denne metoden vi bruker, bare at vi karbonerer på plastflasker for å få fjernet mye av bunnfallet ;) Det funker bra, lite bunnfall i flaskene, men det kunne vært noe mer kullsyre i ølet under konsumering :) Skal teste å karbonere på glassflaskene neste gang.
Og når vi lar plastflaskene stå i kjøleskap et par dager, klarner det bedre og kullsyren blir i ølet til en viss grad selvfølgelig.

matsmyrholt skrev:

Det er denne metoden vi bruker, bare at vi karbonerer på plastflasker for å få fjernet mye av bunnfallet ;) Det funker bra, lite bunnfall i flaskene, men det kunne vært noe mer kullsyre i ølet under konsumering :) Skal teste å karbonere på glassflaskene neste gang.
Og når vi lar plastflaskene stå i kjøleskap et par dager, klarner det bedre og kullsyren blir i ølet til en viss grad selvfølgelig.

Unødvendig arbeid og risikerer mindre kullsyre og infeksjon.

matsmyrholt skrev:

Den tryggeste måten å få øl på flasker uten bunnfall og uten å utsette det for altfor stor infeksjons og oksydasjonsrisiko er vel å gå via et fat. Filtrer ølet på vei inn i fatet, karboner med tvangskarbonering. Da har du et helt klart øl med kullsyre. Dersom du så vil ha det over på flasker kan du bruke mottrykksfyller eller beergun.

Den prosedyren du beskriver utsetter ølet for risiko både for infeksjon og oksydasjon, samtidig blir du neppe kvitt alt bunnfallet, og får sannsynligvis redusert karboneringen en god del.

Den prosedyren du beskriver utsetter ølet for risiko både for infeksjon og oksidasjon, samtidig blir du neppe kvitt alt bunnfallet, og får sannsynligvis redusert karboneringen en god del.
[/quote]

Hvis man går via fat, kan man da tappe direkte fra tappekrana og ned i flasker? Og få nok kullsyre osv?
Beklager mye spørsmål, men er desverre nybegynner i faget :(

Det lille jeg kan om ølbrygging har jeg lært her på forumet, så kan underskrive på at det er lurt å spørre!

Ja du kan tappe over på flasker rett fra tappekrana. Men, du risikerer myyye skum, og mister også en del kullsyre, i tilllegg utsetter du ølet for oksygen. De få gangene jeg har behov for å fylle på flasker, har jeg først en liten dusj med CO₂ i flaska. Så bruker jeg en flaskefyller som passer rett inn i tuten på tappekrana. På den måten bir det mindre skum, og ølet kommer ikke i kontakt med oksygen. Dette funker greit på øl som skal drikkes innen ikke altfor lang tid. Dersom jeg skulle ha en størrre mengde øl på flasker ville jeg heller akseptert det faktum at det ligger sedimenter i bunnen av flaska. Kjøper du Nøgne Ø, Haandbryggeriet, eller en stor andel av alt som blir regnet som mikrobrygget , eller håndtverksøl, vil du finne sedimenter i bunnen av flaska. Dette handler mer om helle-øl-i-glasset-teknikk, enn om at litt sedimenter er et kjempeproblem

dårlig formulert. Sorry.

Bunnfall er ikke noe kjempeproblem - unntatt når du skal ut på tur.  Det å legge bagen med øl fremme i båten, og så peise på imot en liten nord-aust kuling i en halvtime gir mildt sagt uklart øl med gjærsmak.  Om jeg bare trenger noen få flasker så tapper jeg disse fra et godt avkjølt fat, med en vanlig 10-kroners plastikk tappekran.  Taper litt kullsyre, og får litt berøring med luft - men om det drikkes samme helg så betyr det ikke noe.

Når jeg skal ha med større mengder (e.g i rypejakta) så stikker jeg om fra ett fat og inn gjennom ut-ventilen på et nytt.  Mottakerfatet er blåst tomt for luft med co2, og jeg får da både klart og holdbart øl.  En liten slangebit med to ut-koblinger er alt du trenger.

På flaskene mine som nå står til karbonering hadde jeg sukkerlake rett i gjæringskar da jeg ikke hadde noe ekstra kar tilgjengelig. Rørte forsiktig om og lot det stå i ca 30 min før det ble flasket.
Har ennå ikke testet, men er det noen med erfaring om dette? positivt/negativt? risiko for ujevn fordeling evt oksidering perhaps, men det er det vel uansett...

Tilbake
Topp