Spm om honning til mjød

eirikhm

Norbrygg-medlem
Jeg har planer om å prøve meg på mjød, og har i den forbindelse komt over et parti på 7kg honning som jeg kan få gratis. Haken er som følger:

"Den har som sagt skilt seg slik at halvparten er tyntflytende og andre halvparten er (fin)krystallisert. Den har gjæret noe og pga overtrykk har noen glass lekket så vidt i kanten mens andre har holdt på trykket. Det lukter litt gjæret (kanskje litt mindre enn jeg hadde forventet faktisk). Jeg smakte på den tynne delen på toppen, og det smakte omtrent som forventet: Noe gjæret, men ellers honning."

Er det noen som har erfaring med dette fra tidligere? Kan honningen fortsatt brukes til brygging av mjød?

Har ingen erfaring, men når jeg hører at den har starta å gjære så tenker jeg "villgjær" og løper og gjemmer meg,

Hvis du skal koke så blir det noe annet. Jeg trodde det beste var å ikke koke honningen for ikke å tape aroma, men det er klart at det blir farlig i ditt tilfelle. Så er spørsmålet hvor mye usmak gjæringa har satt på honningen. Smaker den godt er det sikkert bare å klemme til, men når det smaker gjær...

Vent på svar fra noen som kan dette bedre du:)

Mjøden blir ikke bedre enn det råvarene tillater. Siden du får honningen gratis (det er jo ellers relativt dyrt), skader det selvsagt ikke å prøve, u blir nok ikke syk av det, i alle fall, men ikke forvent deg allverden.

Som Dalaker sier, bevarer du smak og aroma best av honningen i mjøden og du ikke koker. Hvis du imidlertid har en infeksjon av villgjær (som det virker som du har her), har du ingen garantier for hvordan gjæringen vil gå om du ikke koker. Smaksmessig kan du få en pekepinn om du varmer honningen opp og prøver å løse opp det krystalliserte sukkeret. Om det smaker dårlig gjennom all sødmen, er det sannsynlig at usmaken vil skinne enda bedre gjennom etter gjæringen er over, siden gjæringen demper sødmen som ellers kanskje er med på å dekke over usmak.

Men, som sagt, det skader ikke å prøve!

Tilbake
Topp