Spørsmål ang. flasking direkte fra gjæringsbøtte.

Jeg skal flaske mitt første brygg om noen dager og lurer på en liten ting i den forbindelse. Gjæringsdunken min har en tappekran ca 2-3 cm fra bunnen. Går det bra å bruke denne til flasking eller bør jeg bruke en hevert som ikke går så dypt?

Med andre ord, hvor tykt blir gjær og hummle laget i bunnen av spannet?
 
@EinarM: Jeg er ikke noen erfaren brygger, og har alltid brygget på sett og ekstrakt. Har vel brygget snart 30 brygg i 30l-dunk, og har alltid tappet på flaske direkte fra dunken. For det meste har jeg benyttet ett stykke slange på ca. 15cm på kranen. Jeg forbryter meg kanskje mot noen uskrevne regler, der jeg koker opp ca. 200ml sukkerlake og har i direkte i gjæringsbøtte før jeg tapper. Før jeg hælder i sukkerlaken, lar jeg det kjøle lite gran ned, mens jeg rører forsiktig om i vørteren. Jeg hælder laken ned på en skje, slik at den spres hurtig i vørteren og for ikke å oppnå høy temperatur noe sted. Vet ikke om det skjer noe med det? Jeg lar da gjæringsbøtten stå en liten stund, for at sukkeret skal fordele seg og for at de større biter av humle som har blitt rotet opp kan legge seg igjen. Har jeg vært for voldsom med omrøringen, får jeg en del bunnfald i flaskene, men for det meste er det bare ett par millimeter. Øllet smaker veldig fint og jeg har aldrig hatt noen infeksjoner, så jeg tror ikke teknikkene er helt feil.
 
Tilbake
Topp