Spørsmål angående fat og videre oppbevaring

Hei,
Jeg har nylig brygget cider og fått det på fat og det er nå ferdig karbonert. Jeg har noen spørsmål rundt dette som jeg håper dere kan hjelpe meg med.

1. Må fatet konstant være koblet til co2 selv når karbonering er ferdig for å ikke miste all kullsyre, eller kan det stå i fred og bare kobles på co2 når jeg skal tappe for å kose meg?

2. Om jeg skal ut av huset er det greit å ikke måtte ta med seg hele fatet. Kjøpte i den grunn en partytønne med tapp fra netthandelen som jeg testet, men her mistet jeg all kullsyre etter bare 1-2 timer og cideren var helt flatt, så det funket dårlig. Er det noen som har andre tips på hvordan jeg kan enkelt mulig få med fra ferdig karbonert fat. Kan jeg f.eks bare tappe over på flasker og korke samme dagen eller dagen før jeg reiser avgårde?

Håper noen har peiling og kan hjelpe til med disse spørsmålene.
 
Og samtidig som jeg allerede stiller flere spørsmål så tar jeg 1 til.
Slangene til f.eks picnic tapp, hvordan får jeg vasket de ordentlig? Kan jeg bare skru av hele tappen, eller er det noen andre triks? :)
 
Takk for tips.
Og når det er ferdig karbonert, må det fremdeles være koblet til trykk eller kan det fint stå uten i lengre perioder uten å miste masse bobler?
 
Hei - nå har jeg hatt festbier i to uker på 0.8bar/4C. Har nå koblet fra CO2 og tenker å la det stå i noe måneder på 4C. Er det ok eller må jeg koble tilbake igjen på co2 flaske?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Den trenger ikke stå kobla til, fatet er jo bare en diger flaske. Når du skal tappe fra det må du selvsagt koble til igjen.
 
Hei - nå har jeg hatt festbier i to uker på 0.8bar/4C. Har nå koblet fra CO2 og tenker å la det stå i noe måneder på 4C. Er det ok eller må jeg koble tilbake igjen på co2 flaske?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan være greit å koble til fra tid til annen. Viktig at du (slutt) karbonere på 4 ℃ for å opprettholde trykket (som du har vist) :)
 
Den trenger ikke stå kobla til, fatet er jo bare en diger flaske. Når du skal tappe fra det må du selvsagt koble til igjen.

Jeg tapper ofte bare rett fra fattrykket og etterfyller med CO2 et par ganger når det renner for sakte. Fungerer fint det også.
 
Karboneringen varierer i løpet av tappingen, ja. Det vil den alltid gjøre om du ikke har serveringstrykket på likevektstrykket for CO₂-metningen du ønsker. Det går relativt sakte, så du vil neppe merke noe særlig i løpet av en kveld, men det gjør at jeg slipper å dra med meg både et fat og CO₂-flaske som er praktisk, og jeg unngår risikoen for at det er noen koblinger med små lekkasjer som lekker CO₂ over tid.
 
Tilbake
Topp