Spørsmål fra novise.Pinlig.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Hei folkens.

Har et par elementære spørsmål jeg ønsker svar på, så mitt første brygg ikke går i dass.

1.Har kjøpt alt nødvendig utstyr til mitt første biab, men det er et par ting jeg er usikker på: hva er forskjellen på star san og youngs clean\sterilizer. Forstår at det er utstyr til å desinfisere, men er det til ulik bruk og funksjon? Er også usikker på blandingsforholdet (gallons og fandens oldemor, står det på etikettene...)

2. Når man har nådd riktig temperatur ved mesking - da skrur man av platen?

3. Når man skal karbonere - hva er tommelfingerregelen for mengde sukker/vann? Det er vel ulikt etter hvilken øltype man brygger?

Håper noen tar seg bryet med å svare. Det er en første gang for alt....

Kan vel svare på det jeg kan.
2: Når du har nådd mesketempratur skrur du av platen ja, ha gjerne noe rundt kjelen så holder den bedre på temperaturen

3: Er vel 6 gram sukker pr liter vørter, litt usikker på hvor mye vann, men vi har brukt 3/4 dl på 25 liters batcher, her må gjerne noen arrestere meg vist det er feil:)

Oz og gallons forholdet finner du vel med et raskt google søk

Eg kjenner kun til starsan, der er blandingsforholdet ca 15ml til 10 liter, 30 til 20l.
15ml er cirka ei god matskei. Men er du usikker kan du bruke for eks målebegeret til hydrometeret.
Desinfiser alt som er i kontakt med vørter etter kok. Ikkje vits med desinfisering før kok, men utstyret skal vere reint.

Eg bruker 6-7g/liter sukker kokt i 2dl vann for 25 liter vørter.

Stig Aa. skrev:
2. Når man har nådd riktig temperatur ved mesking - da skrur man av platen?

Varm opp vannet til litt over mesketemperaturen, ha så i malten, temperaturen vil falle fordi malten er romtemp. (ikke ta den rett ut av kjøleskapet). Treffer du riktig med temperaturen og du har noe rundt kjelen (pledd/dyne e.l.) så trenger du kanskje ikke varme noe mer med platen i det hele tatt.

Tilbake
Topp